Článek
Většina zemí EU v září zaznamenala dvouciferný procentní pokles, včetně pěti hlavních trhů.
Prodej v Německu se snížil o 30,5 procenta, ve Francii o 12,5 procenta a v Itálii o více než 25 procent. Ve Španělsku se prodej propadl o 17 procent a v Británii o 20,5 procenta.
Za leden až září prodej aut ve Španělsku, Francii a Německu vzrostl, v Itálii a Británii se naopak snížil.
PSA vede, přesto také ztrácí
Největší automobilkou v EU byla v září skupina PSA s podílem na trhu 18,2 procenta. Její prodej se snížil o 7,7 procenta na téměř 199 tisíc vozů.
PSA sesadila z pozice jedničky skupinu Volkswagen, jejíž prodej se propadl o 48 procent na méně než 172 tisíc vozů, zatímco podíl na trhu jí klesl na 15,8 procenta.
Prudký pokles pro Škodu, Renault nebo Nissan i další
Prodej české Škoda Auto se snížil o 28,1 procenta. Prudký pokles zaznamenaly v září také Renault a jeho partner Nissan, stejně jako Fiat Chrysler.
Od začátku roku si však Volkswagen pozici jedničky udržel. Prodej zvýšil o 5,6 procenta na 2,89 milionu vozů, podíl na trhu dosahuje 24,2 procenta.
Nejvyšší růst prodeje, a to o 54,9 procenta na 1,93 milionu vozů, ale zaznamenala automobilka PSA, které patří značky Peugeot, Opel či Citroën. Její podíl na trhu pak činil 16,2 procenta. K vysokému růstu přispívá převzetí automobilky Opel-Vauxhall, která nebyla zahrnuta do loňských čísel.
Na vině je nová metodika měření emisí
Od 1. září se v EU mohou prodávat pouze auta, která prošla novou metodikou měření emisí a spotřeby automobilů WLTP. Automobilky tak musely zastavit dodávky některých modelů, které ještě nestačily nově certifikovat.
Automobilky také v srpnu, před zavedením nové metodiky, nabízely výrazné slevy na auta, která tyto emise nesplňují, což přispělo ke slabší poptávce v září. V srpnu naopak prodej aut o více než 31 procent vzrostl.