Hlavní obsah

Bruselská emisní pravidla zmrazila prodej aut. Nové vozy se hromadí na skládkách

Automobilky nestíhají měřit emise u nových vozů podle nových pravidel EU. Automobilka Škoda si kvůli tomu pronajala část letiště v Milovicích.Video: Jan Marek, Seznam Zprávy

Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii v září klesl o 23,5 procenta na 1,09 milionu vozů. Pokles způsobilo zavedení nového, přísnějšího emisního standardu. Kvůli nové regulaci se naopak výrazně zvýšil prodej v předchozím měsíci. Za devět měsíců letošního roku se prodej aut zvýšil o 2,5 procenta na téměř 12 milionů vozů. Vyplývá to ze zprávy, kterou ve středu zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Článek

Většina zemí EU v září zaznamenala dvouciferný procentní pokles, včetně pěti hlavních trhů.

Prodej v Německu se snížil o 30,5 procenta, ve Francii o 12,5 procenta a v Itálii o více než 25 procent. Ve Španělsku se prodej propadl o 17 procent a v Británii o 20,5 procenta.

Za leden až září prodej aut ve Španělsku, Francii a Německu vzrostl, v Itálii a Británii se naopak snížil.

PSA vede, přesto také ztrácí

Největší automobilkou v EU byla v září skupina PSA s podílem na trhu 18,2 procenta. Její prodej se snížil o 7,7 procenta na téměř 199 tisíc vozů.

PSA sesadila z pozice jedničky skupinu Volkswagen, jejíž prodej se propadl o 48 procent na méně než 172 tisíc vozů, zatímco podíl na trhu jí klesl na 15,8 procenta.

Prudký pokles pro Škodu, Renault nebo Nissan i další

Prodej české Škoda Auto se snížil o 28,1 procenta. Prudký pokles zaznamenaly v září také Renault a jeho partner Nissan, stejně jako Fiat Chrysler.

Od začátku roku si však Volkswagen pozici jedničky udržel. Prodej zvýšil o 5,6 procenta na 2,89 milionu vozů, podíl na trhu dosahuje 24,2 procenta.

Nejvyšší růst prodeje, a to o 54,9 procenta na 1,93 milionu vozů, ale zaznamenala automobilka PSA, které patří značky Peugeot, Opel či Citroën. Její podíl na trhu pak činil 16,2 procenta. K vysokému růstu přispívá převzetí automobilky Opel-Vauxhall, která nebyla zahrnuta do loňských čísel.

Na vině je nová metodika měření emisí

Od 1. září se v EU mohou prodávat pouze auta, která prošla novou metodikou měření emisí a spotřeby automobilů WLTP. Automobilky tak musely zastavit dodávky některých modelů, které ještě nestačily nově certifikovat.

Automobilky také v srpnu, před zavedením nové metodiky, nabízely výrazné slevy na auta, která tyto emise nesplňují, což přispělo ke slabší poptávce v září. V srpnu naopak prodej aut o více než 31 procent vzrostl.

Doporučované