Hlavní obsah

Nová dálnice D3 zahýbá s cenami pozemků, její stavba i přes Babišův slib ale nabírá zpoždění

Poslední kontrola Ředitelství silnic a dálnic odhalila asi třítýdenní zpoždění stavbyVideo: Seznam Zprávy

Premiér Andrej Babiš v Netřebicích oznámil, kdy má být dokončena dálnice z Prahy do Rakouska, už teď ale má stavba oproti plánu zpoždění. Dálnice navíc ovlivní život mnoha jihočeských obyvatel a zahýbá i s cenami pozemků podél její trasy.

Článek

Dálnice D3 bude podle premiéra Andreje Babiše hotová v roce 2028, úsek z Mezna k hranicím s Rakouskem o čtyři roky dříve. Babiš to ve čtvrtek řekl novinářům v Netřebicích na Českokrumlovsku. Poslední kontrola Ředitelství silnic a dálnic ale odhalila asi třítýdenní zpoždění oproti harmonogramu, a tak není vůbec jasné, jestli slíbený termín vydrží.

Propojení s Rakouskem nabízí zlepšení vzájemného obchodu i možnosti práce v zahraničí. Promítne se ale i do ceny místních pozemků.

Například v jihočeské Kaplici, která leží blízko plánované dálnice na trase mezi Budějovicemi a rakouskou hranicí.

„Ceny stavebních pozemků se zasíťováním v Kaplici se pohybují kolem 1100 až 1200 korun za metr čtvereční. Osobně si myslím, že až dálnice bude hotová, tak se očekává nárůst ceny,“ popsala Seznamu Martina Kořínková z realitní kanceláře Proxima Kaplice.

Sjezdy, pozemky a spekulace

Stavba dálnice může cenou pozemků hýbat oběma směry. „V některých případech umožní snazší dojíždění za prací, díky čemuž vzroste cena pozemků určených k bydlení. Klíčové je umístění jednotlivých dálničních sjezdů. Pokud je pozemek v dostatečné vzdálenosti od samotné dálnice, ale blízko sjezdu, může jeho cena narůst,“ řekl Seznamu Jiří Vesecký z realitní kanceláře RE/MAX.

„Důležité je, jak je dálnice daleko a jestli je z ní sjezd, díky kterému by se ty pozemky zhodnotily. Blízký sjezd zlepší dopravní obslužnost. Dálnice ale nesmí stát příliš blízko. Bavíme-li se o rezidenčním bydlení, tedy rodinných domech, tak je to velmi limitující faktor. Na druhou stranu, pokud by ten pozemek stál například kilometr od sjezdu, tak to cenou může hnout nahoru,“ popsal Vesecký.

Prohlédněte si plán výstavby dálnice D3:

Foto: ŘSD

Projekt ŘSD na výstavbu dálnice D3

Samostatnou kapitolou je nákup pozemků, přes které má dálnice vést. „Řešil jsem podobný případ u obchvatu, který má stát v Dubči,“ popsal Vesecký. „V momentu, kdy se to vlastníci dozvěděli, tak přestali pozemky inzerovat a jejich cena vzrostla o 20 až 30 %,“ dodává.

Důležité trasy, jako je právě plánovaný velký pražský okruh vedoucí přes Dubeč, totiž stát může vyvlastnit za zvýšenou cenu, na které majitelé vydělají. U Olbramovic, které leží na plánované trase D3, podle názoru Veseckého cena pozemků rovněž vzroste, protože stát vlastníkům zaplatí více, než je tržní cena pozemků.

Jako investici někteří vnímají i nákup pozemků, které sice v dráze dálnice přímo neleží, ale mohou se díky ní zhodnotit. „Chystáme se koupit pozemek v malé obci u Jílového u Prahy,“ popsal Seznamu Martin Pavel z Prahy. „Podle realitního makléře by jeho cena měla v budoucnu stoupat díky lepší dostupnosti do hlavního města.“ Právě kolem Jílového u Prahy by v budoucnu měla vézt dálnice D3.

D3 má měřit 170 kilometrů a spojí Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. V provozu je zatím 58 kilometrů.

D3 se stane teprve pátou českou dálnicí, která povede až na hranice se sousedním státem. Nyní lze hranici překročit na dálnicích D1 do Gliwic, D2 do Bratislavy, D5 do Norimberku a D8 do Drážďan. Stát plánuje dálniční spojení s okolními zeměmi také pomocí D52 do Vídně, D6 do Bayreuthu a D11 do Legnice.

Stavba má už teď zpoždění

I přes premiérovo prohlášení stavbě hrozí podobné zdržení jako v případě opravy D1 u Humpolce na Vysočině. Poslední kontrola Ředitelství silnic a dálnic totiž odhalila asi třítýdenní zpoždění oproti harmonogramu avizovanému italskou firmou Salini Impregilo spolu se slovenským Doprastavem.

„Na začátku stavby je zhotovitel povinen zpracovat realizační dokumentaci stavby a tu předkládat. Italsko – slovenské sdružení je ve zpoždění v předkládání této dokumentace zhruba u 15 procent objemu dokumentace. Proto byli vyzváni, aby urychlili tempo a dokumentaci předložili do jednoho měsíce," řekla ředitelka jihočeské pobočky ŘSD Vladimíra Hrušková

S italskou firmou Salini Impregilo ukončilo spolupráci letos v březnu Slovensko kvůli pomalému postupu stavebních prací na úseku dálnice na severu země, včetně rozestavěného tunelu. Firma tam stavěla v konsorciu se slovenskou společností Dúha a byla dlouhodobě ve skluzu. Krátce po ukončení spolupráce se Slovenskem začala Salini Impregilo pracovat na české D3.

Foto: ŘSD

Dálniční spojení s okolními státy

Doporučované