Článek
Jednou z novinek, kterou by od května 2022 měla mít všechna nová auta prodávaná na evropském trhu, je například systém inteligentní regulace rychlosti (ISA). Ten řidiče na základě sledování map a rozpoznání dopravních značek upozorní na překročení povolené rychlosti.
Samotný systém neomezí rychlost vozidla a řidiči budou mít možnost jej vypnout, při každém nastartování se však zapne automaticky.
K dalším povinným systémům bude patřit pokročilý systém nouzového brzdění a rozpoznávání únavy řidiče či technologie nouzového udržování vozidla v jízdním pruhu. Auta mají být vybavena také detekcí zpětného chodu či zařízením monitorujícím přesný tlak v pneumatikách. Snadněji do nich půjde instalovat alkoholový imobilizér.
Konečnou dohodu o bezpečnostních prvcích v pátek potvrdili ministři financí jednotlivých členských států. Seznam se bude vztahovat na osobní vozidla, dodávky, autobusy i nákladní automobily.
Nákladní vozy a autobusy budou nově muset mít podobu, která výrazně omezí mrtvé úhly kolem vozidla, do nichž řidič nevidí. Budou také povinně vybaveny technologiemi schopnými rozpoznat chodce a cyklisty v bezprostřední blízkosti.
„Tato nová pravidla nám pomohou výrazně snížit počet úmrtí a vážných zranění na silnicích EU. Posilují též konkurenceschopnost evropských výrobců aut na celosvětovém trhu," konstatoval dnes finský ministr Timo Harakka, jehož země Radě EU předsedá. Evropský parlament schválil nařízení už letos v dubnu.
Od začátku století do roku 2017 se podle unijních statistik snížil počet úmrtí při dopravních nehodách v Evropě o více než polovinu. Dosud poslední povinné bezpečnostní úpravy automobilů však EU schválila před deseti lety.