Článek
Český prodejce kosmetiky Notino míří díky covidu k novému rekordu. Letos prodá zboží za 15 miliard korun. Proti loňsku je to nárůst o polovinu – kvůli tomu musel i zvýšit počet zaměstnanců. Z osmi set začátkem roku na dva tisíce.
Příběh Notina se začal psát v roce 2004. Michal Zámec tehdy rozjel malý e-shop s parfémy pod názvem Parfums.cz. Během let se z malého internetového obchodu stal velký globální hráč. Působí ve 24 zemích, má vlastní kamenné prodejny a v Evropě se stal internetovou jedničkou v prodejích kosmetiky. Pokud se porovná i s kamennými obchody, drží v Evropě čtvrtou pozici.
15 miliard tržby, 200 milionů zisk
„Letoší rok je pro Notino rekordní. Míříme k patnácti miliardám,“ říká generální ředitel firmy Zbyněk Kocián s tím, že k výraznému růstu společnosti pomohl i covid. „Už před covidem jsme rostli třicetiprocentním tempem, v rámci pandemie pak nárůst zrychlil,“ říká s tím, že loňských deset miliard korun tak letos firma navýší na 15 miliard a počítá se ziskem maximálně 200 milionů korun.
Rychlý a nečekaný růst si vyžádal změny. Firma musela vytvořit místa pro nové lidi, často i dočasná, a rozjet nové distribuční místo. „Teď máme ve skladu 2000 lidí a řadových zaměstnanců jsme měli začátkem roku jen 800,“ říká Kocián s tím, že největší změnou, kterou covid přinesl, je druhé distribuční centrum v Rumunsku.
Pandemie smazala výhody jednoho skladu
„My jsme vždy byli centralizovaná firma. Měli jsme jediný sklad v Brně a z něj jsme odbavovali zásilky do celé Evropy. Během covidu jsme si ale uvědomili, že hranice, které nikdy nebyly v Evropské unii problémem, se problémem staly. Zboží čekalo na hranicích a klienti ve vzdálenějších zemích nedostávali své balíčky tak rychle jako dřív. Navíc jsme viděli, že kdyby česká vláda uzavřela ekonomiku úplně, nebyly bychom schopni vygenerovat žádný obrat a odeslat žádné zakázky,“ dodává Kocián s tím, že rumunské centrum zaměstnává sto řadových zaměstnanců a vyšlo na 40 milionů korun.
Z Rumunska firma odbavuje zásilky pro Řecko a Bulharsko, což dohromady představuje asi 15 procent objemu, a zbytek jde stále z českého skladu.
Desítky tisíc online zákazníků denně
Firma denně odbaví 30 tisíc zásilek. Tohle číslo ale platí jen pro „klidné a nesezonní období“. Během covidu počet balíčků vzrostl na 80 tisíc denně a v rekordní den – na takzvaný Black Friday – dokonce 140 tisíc zásilek. „To byl náš absolutní rekord,“ dodává Kocián.
V rámci Česka dělá firma už jen 15 procent obratu. Zbytek je v zahraničí. „Největší země jsou Polsko, Německo, hodně teď roste i Itálie a Francie,“ říká generální ředitel společnosti Notino Zbyněk Kocián s tím, že právě na Evropu se chce teď firma soustředit. Už před dvěma lety firma opustila USA, kde čtyři roky působila, a k návratu zpět se nechystá.