Článek
Nošovická automobilka Hyundai vyrobila loni 238 750 aut. Bylo to o 70 750 aut méně než v roce 2019 a přibližně o 21 procent méně, než byl původní plán. Důvodem poklesu výroby byla pandemie nového koronaviru. ČTK to za automobilku sdělil v tiskové zprávě Petr Michník. Letos firma očekává opětovný růst. Firma také oznámila, že od ledna zaměstnancům vzrostou mzdy v průměru o 2,5 procenta.
„Hlavním odbytištěm nadále zůstává Evropa, Rusko, Turecko a Střední východ, auta vyrobená loni v Nošovicích ale jezdí také na Novém Zélandu, v Kolumbii nebo Hongkongu. Nejvíce vozů zamířilo do Německa,“ uvedl Michník.
Kvůli pandemii na jaře závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v Nošovicích tři týdny stál a i později nevyráběl na plné tři směny. Odstávce se nevyhnula většina firem v automobilovém průmyslu.
V loňském roce slezská automobilka provedla kompletní modelovou obměnu. V březnu zahájila výrobu modelu Kona Electric, který se stal prvním sériově vyráběným elektromobilem nové generace v Česku, v listopadu pak spustila produkci jeho inovované verze.
Modernizace se loni dočkala kompletní modelová řada i30 včetně sportovněji laděné verze N Line a od října automobilka produkuje novou generaci modelu Tucson, který tvoří zhruba 70 procent její produkce. Modelová řada i30 se loni na produkci podílela 18 procenty a Kona Electric téměř 12 procenty.
„Nesmírně mě ale těší, že v HMMC jsme navzdory překážkám úspěšně zvládli všechny náročné výzvy, které souvisely s kompletní modelovou obměnou. Díky tomu máme skvělou příležitost překonat nelehkou dobu a zajistit opětovný růst,“ uvedl nový prezident HMMC Cheolseung Baek.
Firma pokračuje v přípravách na další novinky v modelové řadě. „V letošním roce začne z linek sjíždět inovovaný ostrý vůz Hyundai i30 N, Tucson se sportovnějším stupněm výbavy N Line a také Kona Electric nově rovněž ve verzi se slabší 39 kWh baterií. I díky těmto novinkám automobilka očekává, že počet vyrobených aut letos překoná uplynulý rok,“ uvedl Michník.
Růst mezd o 2,5 procenta
Automobilka v pondělí rovněž oznámila, že se její vedení a odbory dohodly na nové dvouleté kolektivní smlouvě. Od ledna zaměstnancům vzrostou základní mzdy v průměru o 2,5 procenta.
Smlouva bude platit dva roky, od 1. dubna 2022 podle ní zaměstnancům vzrostou mzdy znovu, a to o 3,9 procenta. Za automobilku to v pondělí sdělil v tiskové zprávě Petr Michník. Průměrná mzda v dělnických pozicích činila loni ve slezské automobilce 39 739 korun.
„Zároveň se navyšují složky mzdy vázané na individuální hodnocení pracovního výkonu a plnění výrobního plánu,“ uvedl Michník. Další růst podle něj nastane také v oblasti sociálních výhod a benefitů.
„Dohodnutý růst mezd je přijatelným kompromisem pro obě strany,“ uvedl nový prezident nošovického závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech Cheolseung Baek.
Předseda základní odborové organizace KOVO Hyundai Czech Patrik Fupšo ocenil slušné vyjednávání. „Když se dojednává nová kolektivní smlouva, vždy je to hledání nějakého přijatelného kompromisu a to se, myslím, podařilo i tentokrát,“ uvedl Fupšo.
Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Produkuje až 1400 aut denně. V roce 2019 automobilka vytvořila zisk 7,39 miliardy korun, o 170 milionů vyšší než v roce 2018, a tržby 123,14 miliardy korun, meziročně o 6,1 miliardy nižší. Továrna má přibližně 3300 zaměstnanců, dalších 8700 lidí pracuje pro její přímé dodavatele.