Hlavní obsah

Noční demolice mostů na D1 vyžadovala měsíc příprav a stovku lidí

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Měsíc příprav, 15 bagrů a stovka lidí v akci. Na D1 mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi začala v sobotu večer stavební akce, která podle Ředitelství silnic a dálnic nemá na hlavním tahu mezi Prahou a Brnem žádný předobraz.

Článek

Stavbaři zdemolovali tři staré nadjezdy a u Javůrku instalují jeden provizorní kovový most přes dálnici.

Přípravné práce začaly v sobotu po poledni. „Odpoledne jsme odmontovali zábradlí na nadjezdech, navezli jsme pod ně zeminu a recyklát jako podklad pro demolici,“ popsal Jiří Zapadlo, vedoucí projektu z firmy Metrostav.

Přesně v 19:00 policie odklonila provoz v obou směrech na objízdnou trasu. Brzy poté se do jednotlivých nadjezdů zakousla těžká technika včetně obřích „nůžek“ a zvedla se oblaka prachu i jisker od armatur.

„Primární je bezpečnost práce, aby byl dostatečný odstup lidí od demolice mostu, pak už je to spíše organizační věc,“ řekl Zapadlo k náročnosti akce. Stavbaři nikdy nevědí zcela přesně, kdy nastane kritický moment a konstrukce částečně rozebraného mostu se zřítí. Opatrnosti proto nikdy není dost. Po rozebrání nadjezdů začnou stavbaři odklízet a odvážet suť, aby se v neděli na dálnici mohli vrátit automobilisté.

Noční akce je součástí celkové modernizace D1 mezi exitem 168 Devět křížů a exitem 178 Ostrovačice. Náklady činí 1,724 miliardy korun bez daně, hotovo by mělo být v září 2021. „Původní betonový svršek dálnice D1 je nějakých 15, 18, možná 20 let za svou technickou životností,“ řekl novinářům mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

První květnový víkend je v plánu demolice zbývajících dvou nadjezdů v úseku. „Nové nadjezdy postupně vyrostou letos a příští rok. Jejich životnost bude při správné údržbě sto let,“ uvedl Rýdl.

Doporučované