Článek
Před několika dny vstoupila na burzu malá automobilka se specializací na elektrovozy, říká si Nikola. A během pár hodin pobláznila investory natolik, že její hodnota vzrostla na 26 miliard dolarů. Z tohoto elektrošílenství těží také mnohem známější a etablovanější podnik - Tesla Elona Muska.
Ta v posledních dnech slavila úspěchy vozu Model 3, jehož čínské prodeje jdou lépe, než analytici očekávali. Právě v reakci na úspěšné prodeje začala růst také hodnota akcií Tesly a poprvé v historii firmy dosáhla hranice tisíce dolarů za kus, čímž posunula také tržní hodnotu společnosti na 187 miliard dolarů, tedy přibližně 4,4 bilionu korun.
I love the competition! Tesla's call to mass produce a semi is a good thing to Nikola's business model no matter what. I hear the their semi truck weighs 27,000 - 30,000 lbs for long range mile version. Our fuel cell should be 10,000 lbs less.
— Trevor Milton (@nikolatrevor) June 10, 2020
Kromě zdolání mety s jedničkou a třemi nulami si kalifornská automobilka může připsat i další prvenství, možná dokonce to nejdůležitější. Díky akciovému spurtu se totiž oficiálně stala nejhodnotnější automobilkou světa, a odsunula tak Toyotu na druhé místo.
Což je o to neuvěřitelnější, protože Toyota vyrábí miliony aut ročně, zatímco Tesla statisíce. Ale na rozdíl od tradičních značek, které povětšinou řeší kvůli koronakrizi propad prodejů a úspory, Tesle se pohromy současného automotivu vyhýbají. A tak nemusí ani přemýšlet nad tím, že by třeba zlevňovala nebo jinak upravovala ceníky.
Aktuální hodnota Toyoty se drží na hranici 179 miliard dolarů, za což může hlavně výrazný pokles v posledních měsících vyvolaný koronavirem. Na třetím místě se umístil Volkswagen, jehož tržní kapitalizace činí necelých 72 miliard eur, tedy asi dva biliony korun.
Jenom pro dokreslení, Tesla prodala v roce 2019 368 tisíc vozů, zatímco koncern VW s Toyotou každý zhruba 11 milionů.
Možná trochu úsměvnou doplňující informací připomněl server Wall Street Journal. Právě Toyota, společnost aktuálně na trhu na druhém místě, v roce 2010 do Tesly investovala 50 milionů dolarů, kterými chtěla elektromobilce pomoci s výstavbou hlavní továrny v kalifornském Fremontu.
Svůj podíl Japonci o sedm let později prodali se slušným ziskem, který byl ale jen zlomkem dnešní potenciální hodnoty.
Největší hříčkou současného světa automobilových akcií je právě společnost Nikola. Výrobce nákladních vozů na vodíkový pohon vstoupil na burzovní parket tím, že koupil společnost VectoIQ Acquisition, ta sice nemá podnikatelský plán, zato se s jejími akciemi obchoduje.
Letos čeká nulové výnosy a první miliardu dolarů ročně plánuje až v roce 2023. Akcie za těch pár dnů přesto posílily o více než 100 procent, napsala agentura Bloomberg.
Pro srovnání - automobilka Ford Motor letos očekává výnosy kolem 115 miliard dolarů (2,7 bilionu Kč). A aby toho nebylo málo, firma Nikola má díky vysokému růstu ceny akcií už teď vyšší tržní kapitalizaci než automobilka Ford Motor, která vznikla před téměř 117 lety.
Tržní hodnotu automobilky Tesla, která ještě nevykázala roční zisk, skeptici dlouho zpochybňují. A tržní kapitalizaci Nikoly na úrovni 26 miliard dolarů experti už vůbec nerozumí. „Cílem číslo jedna je pro společnost Nikola stabilní růst v čase,“ řekl výkonný předseda firmy Trevor Milton. Podle něj za růstem ceny akcií může být několik faktorů - jako příklad citoval i tweet, že firma zahájí příjem rezervací na svůj pickup Badger.
Osmatřicetiletý Milton založil společnost Nikola před šesti lety. Celková ztráta firmy od té doby do konce loňského roku činila 188,5 milionu dolarů. V příštím roce plánuje začít dodávat elektrický tahač Tre. Následovat mají v roce 2023 dva další modely s vodíkovým pohonem.