Článek
Nike vydal svou čtvrtletní zprávu a všechny čekalo překvapení. Po více než dvou letech se Nike dostal do červených čísel. Ani jedna z největších značek světa neunikla koronavirové krizi.
V ročním srovnání klesl společnosti Nike příjem o 38 procent. Před rokem celkový příjem firmy činil přes 10 miliard dolarů, letos to již bylo pouze 6,3 miliardy. Analytici na Wall Street, kteří vycházeli z dat společnosti Refinitiv, přitom odhadovali propad na přibližně 7,3 miliardy. Na vině stojí uzavření kamenných prodejen a online prodeje nebyly ani zdaleka dostačující náhradou. Dalším bolestným místem byl i menší velkoobchodní prodej.
„Naši velkoobchodní partneři do značné míry postupovali podle stejného vzoru a v důsledku toho došlo k poklesu dodávek produktů pro velkoobchodní zákazníky téměř o 50 procent, což vedlo k nižšímu celkovému výnosu a vyšším zásobám,“ napsala společnost v prohlášení ke čtvrtletní zprávě. Čistá ztráta se vyšplhala na 790 milionů dolarů.
Virtuální záchrana
Pád zmírnily pouze online prodeje, do kterých Nike v posledních letech silně investoval. Nákupy přes internet vzrostly o závratných 75 procent. Digitální objednávky si tak ukořistily 30 procentní podíl z celkových výnosů za čtvrtletí.
„Covid-19 ukázal, že naše strategie je dobrá,“ řekl v rozhovoru s analytiky výkonný ředitel společnosti John Donahoe. V minulosti si 30 procentní podíl výnosů z digitálních prodejů naplánovala až na rok 2023. V současnosti Nike cílí na 50procentní podíl v „dohledné budoucnosti“.
V rozhovoru také Donahoe uvedl, že pro Nike se digitální prodeje stanou „stěžejnějšími“ ve všem, co firma dělá. Společnost se podle něj chystá více zaměřit na malé obchody, ve kterých si budou moci zákazníci vyzvedávat své objednávky. Nike se jich chystá otevřít až 150 po celém světě. „Zákazníci chtějí modernost a plynulost v přechodu online-offline. Proto náš přístup zrychlujeme,“ řekl dále v rozhovoru Donahoe.
Nicméně s rostoucím online prodejem rostly i náklady na dopravu zakoupeného zboží i za jeho vrácení, když zákazníkovi nevyhovovalo. Marže společnosti klesly z 45,5 procenta z minulého roku na 37,3 procenta.
Napřed v Číně
Propad byl ve světě nerovnoměrně rozprostřen. Zatímco v Severní Americe byl propad ve výnosu téměř 47 procent, v Číně, kde se virus objevil poprvé, byl propad pouze na hranici tří procent. Podle analytičky Sucharity Kodaliové z Forrester Research to dokazuje, že Nike je stále silná značka a čínský příklad naznačuje, jak se bude trh vyvíjet i v Evropě a v Americe, jak uvedla pro Reuters.
V Číně jsou již všechny obchody znovu otevřeny. Celosvětově je již 90 procent v chodu a v Severní Americe se Nike dostal na 85 procent otevřených obchodů.