Článek
Firma Nike je vůbec první z velkých sportovních korporací, která nabídne muslimským ženám možnost, jak sportovat v souladu s jejich vyznáním.
Společnost vstupuje na lukrativní arabský trh s novým výrobkem, který testovalo několik muslimských sportovkyň. Mezi nimi například krasobruslařka Zahra Lariová nebo vzpěračka Amna Al Haddadová, obě reprezentantky Spojených arabských emirátů.
„Nike Pro Hijab byl navržen na základě požadavků našich sportovců a sportovkyň, kteří nám říkali, že tento produkt potřebují k lepším výkonům. Doufáme, že pomůže atletům po celém světě,” řekla globální mluvčí Nike Megan Saalfeldová arabské televizi Al Arabiya English.
Some more images of that Nike Pro Hijab.@nikewomen @NikeMiddleEast @Nike @nikesportswear pic.twitter.com/tEbysNGsOb
— Sport360° (@Sport360) March 7, 2017
Sportovní hidžáby vyrábí i další firmy
Americký výrobce tak navázal na virální kampaň, kterou spustil v únoru. Nike ve videu představuje úspěšné arabské závodnice a snaží se zpochybnit stereotypy spojené se ženami a sportem v regionu. Nike Pro Hijab vstoupí do prodeje na jaře 2018.
Nike ale není první firmou, která vyvinula sportovní verzi hidžábu. Jako první přišla s nápadem v roce 2001 firma Capsters. K myšlence přivedla designérku firmy muslimská dívka z Nizozemí, kterou učitelé kvůli tradiční pokrývce hlavy vyloučili z tělocviku. Sportovní hidžáb vyrábí ale i další firmy, jako jsou Asiya, ResportOn nebo Friniggi.
První americkou sportovkyní nosící hidžáb se stala Ibtihaj Muhammadová, která získala na olympijských hrách v Riu de Janeiru bronzovou medaili. Řada sportovních asociací ale zakázala nosit muslimskou pokrývku hlavy během oficiálních soutěží. Mezi nimi například Mezinárodní basketbalová federace.