Článek
„Na začátku března byly propady tržeb v turistickém ruchu okolo 40 až 50 procent, po zavedení vládních opatření spadla poptávka po turistických službách prakticky na nulu,“ ilustruje dopady koronavirové krize Czernek a přidává interní statistiku. „V minulém roce jsme na týdenní bázi prodávali dva a půl až tři tisíce zájezdů, nyní třeba jen padesát.“
Balíčkové zájezdy s výjezdovou turistikou představují v Česku přibližně 30 miliard korun. „Domácí turistika a hotelnictví tuto částku překonají, takže celkový dopad na sektor je v desítkách miliard korun,“ počítá možné škody Czernek. Připomíná, že na globální úrovni je k tomu ještě nutné přidat letecké společnosti nebo gastro průmysl, a tam už jsou ztráty těžko popsatelné.
Invia
Největší cestovní agentura v České republice a autorizovaný prodejce zájezdů více než 300 renomovaných a pojištěných cestovních kanceláří působících na českém a slovenském trhu.
Má více než 2 000 000 klientů. Zaměstnává 387 lidí a na jejích službách je závislých dalších 1750 zaměstnanců a obchodních partnerů.
Cestovní agentura je pro zákazníky dostupná nejen na internetu, ale i ve více než 160 kamenných pobočkách ve městech po celém území České republiky.
Invia má své zastoupení také na Slovensku, v Polsku a Maďarsku.
V České republice pracuje v turistickém ruchu několik stovek tisíc lidí a kolik z nich přijde o práci, bude záviset na tom, jak dlouho budou trvat restriktivní omezení.
Pomohla by ucelená strategie státu
„Když vezmeme optimistický scénář, jsou v ohrožení nižší desítky tisíc pracovních míst. Jen v Invii zaměstnáváme ve všech zemích, kde působíme, přibližně třináct set lidí, a na nás jsou navázání další. Jestli to nepřežijeme my, bude bez práce dva a půl tisíce lidí,“ podotýká šéf největší cestovní kanceláře v zemi.
Když bude současná situace podle Czerneka přetrvávat delší dobu, bude to pro řadu firem v oboru likvidační. Pomohla by ucelená strategie státu. „V současné době chybí systémové řešení a nikdo v oboru neví, jak se na budoucnost připravit. Stát by turismu mohl pomoci finanční injekcí, například ve formě půjček nebo dotací, které by pomohly překlenout toto náročné období. V neposlední řadě také ochránit pracovní místa,“ připomíná.
Jaroslaw Czernek
Předseda představenstva cestovní agentury Invia Group.
V minulosti pracoval v advokátních kancelářích White & Case v Praze a v Londýně, Cravath, Swaine and Moore LLP v New Yorku a v Linklaters v Londýně.
Investiční partner ve společnosti Rockaway, ve které se podílel na akvizicích společností Mall a Heureka.
Operátoři na krizových linkách
Invia během krize propůjčila své call centrum včetně 180 zaměstnanců pro obsluhu Krizové linky pro seniory a národní linky 1212.
„Nápad vznikl ze dne na den. Stát čelil náporu občanů na informace, kdy lidé nevěděli, jak se v nové situaci chovat a chránit, a my jsme neměli uplatnění pro velký tým kvalifikovaných lidí,“ připomíná Czernek, který je také iniciátorem Platformy na podpory turismu.
„Chceme spustit digitální platformu, do které by se mohli zapojit například hoteliéři, cestovní kanceláře nebo poskytovatelé volnočasových aktivit. A na druhé straně zákazníci, kteří na jednom místě budou moci vybrat produkt a využít i pobídku ze strany státu.“
Jak Jaroslaw Czernek připomíná, na tak zásadní výpadek ekonomiky se nemohl připravit nikdo. „Při minulé finanční krizi v letech 2008 a 2009 nebo v roce 2016, kdy byl sektor pod tlakem kvůli terorismu, to náš byznys ustál. I dnes to můžeme ustát, protože se všichni zmobilizovali a staví se k tomuto problému zodpovědně. Problém je, že v podnikání nikdo neplánuje výpadek příjmů, který může trvat šest, devět měsíců nebo dokonce dva roky.“
Tuzemský cestovní ruch na tom podle něj letos nebude špatně, protože Češi budou moct jen velmi omezeně cestovat. Horší to je s těmi, kteří se zaměřují na cizince, protože obvyklých deset milionů turistů prostě nepřijede.
Druhá polovina léta
„Věříme ale, že podle toho, jak se k omezení staví v Rakousku, Německu nebo Polsku, může přijít rozvolňování v řádu měsíců. Doufáme, že od druhé poloviny léta bychom mohli vidět nárůst poptávky a možná i cestování na bilaterální bázi. Turismus s okolními zeměmi může být prvním krokem a po dohodě by šlo obnovit třeba i letecké spoje s Tuniskem nebo španělskými ostrovy,“ domnívá se Czernek.
Připomíná, že hodně lidí odjíždí k moři z relaxačních nebo zdravotních důvodů, a zde se můžeme bavit i o společenském přínosu tohoto segmentu ekonomiky.
„Reputace České republiky je tvořená také tím, že je to perla střední Evropy, takže kromě čistě ekonomických ukazatelů má turistický ruch větší přesah, a proto by měla být cestovnímu ruchu věnována patřičná pozornost,“ připomíná ředitel Invie Jaroslaw Czernek.