Článek
Některým společnostem současná krize zasadila tvrdou ránu, zatímco jiným pomohla na vrchol. Americké softwarové firmě Zoom, která se zabývá online konferencemi, šla pandemie vyloženě naproti. Videokomunikace totiž byla pro mnoho lidí jediným způsobem, jak komunikovat s kolegy, vyučovat online nebo se vídat s druhými.
V nejsilnějších dnech Zoom využívalo více než 300 milionů lidí. Počet jeho uživatelů se tak v dubnu 30krát zvýšil a ztrojnásobil se také počet lidí, kteří si připlatili za prémiovou verzi. Firma dokonce sklízí větší úspěch než Facebook a Google, kterým v oblasti videokonferencí konkuruje.
„To, co Zoom dělá, je pro každého uživatele velmi jednoduché. Od instruktorů jógy po vedení v zasedací místnosti,“ řekl Alex Smith, ředitel firmy Canalys.
Generální ředitel Zoomu Eric Yuan očekává, že letošní tržby firmy budou 1,8 miliardy dolarů (42 miliard korun). To je dvojnásobek toho, co očekával v březnu. „Je to obrovská příležitost,“ uvedl Yuan.
Úspěch Zoomu se odrazil také na jeho akciích. Ty stouply o 250 procent. Společnost má nyní hodnotu více než 67 miliard dolarů. To je víc než hodnota 417 dalších společností v akciovém indexu S&P 500, který zahrnuje akcie pěti set největších podniků obchodovaných na burze. Zoom má nyní podle investorů větší hodnotu než třeba společnost General Electric.
Poskytovatel videokonferencí Zoom rychle roste. Společnost začátkem tohoto měsíce oznámila, že její prodej v posledním čtvrtletí vzrostl téměř o 170 procent. Zoom má větší zisky, než společnosti jako jsou Uber, Slack nebo Pinterest.
Kromě úspěchů však Zoom čelí také vlně kritiky. Potíže se týkají zabezpečení soukromí, jelikož se k některým hovorům začali připojovat cizí uživatelé.
Firmu Zoom, která sídlí v kalifornském San José, založil v roce 2011 čínský softwarový inženýr Eric Yuan. Sám tvrdí, že jeho původním záměrem nebylo vytvořit Zoom pro masy. Yuan připisuje svůj úmysl udělat platformu pro videokonference dlouhým vzdálenostem, které musel v mládí překonávat, aby se mohl potkávat se svou nynější manželkou.