Hlavní obsah

Nezkušenost a alkohol za volantem. Nehody mladých řidičů jsou dvakrát horší než průměr

Foto: Profimedia.cz

Podíl nehod zaviněných mladými motoristy byl loni kolem 16 procent.

Šoféři do 25 let způsobí 10 tisíc nehod ročně, ukazují statistiky BESIPu.

Článek

Mladí řidiči ve věku do 25 let každoročně zaviní přes deset tisíc dopravních nehod. Často jde navíc o nehody s vyšší závažností než u ostatních motoristů. V loňském roce zaznamenaly úřady 10 051 nehod zapříčiněných mladými řidiči, při nichž zemřelo 94 osob a dalších 397 bylo těžce zraněno. Problémem u této skupiny řidičů je především nezkušenost, nepřiměřená rychlost a jízda pod vlivem alkoholu. Uvedl to ředitel Besipu Tomáš Neřold. Podíl nehod zaviněných mladými motoristy byl loni kolem 16 procent, v posledních letech se ovšem snižuje.

„Z analýz, které máme k dispozici, je zřejmé, že nehody zaviněné mladými řidiči vykazují každoročně přibližně dvojnásobně vyšší závažnost v porovnání se všemi evidovanými nehodami,“ řekl Neřold.

Nejčastější příčinou dopravních nehod způsobených mladými řidiči je nezkušenost a nepřiměřená rychlost. Podle Neřolda přispívají tyto faktory u mladší populace k nehodám ve srovnání s ostatními věkovými kategoriemi mnohem častěji. Loni v důsledku nehod zaviněných vysokou rychlostí mladých řidičů zemřelo 39 lidí a bylo těžce zraněno 167 osob.

Velkým problémem u mladých je také řízení pod vlivem alkoholu, loni v důsledku těchto nehod mladí řidiči usmrtili 19 lidí, dalších sedm obětí si vyžádaly jízdy pod vlivem drog. Počet těchto tragických nehod se navíc v poslední roce zvýšil, a to o 12.

Tragické následky nehod zaviněných mladými lidmi se v roce 2018 meziročně zvýšily, v případě počtu obětí o sedm procent, v počtu těžce zraněných dokonce o 14 procent. K meziročnímu nárůstu přispěl zejména listopad, kdy téměř každá třetí osoba z celkového počtu obětí zemřela po nehodě zaviněné mladým řidičem. Nejvyšší podíl usmrcených a těžce zraněných při nehodách zaviněnými mladými řidiči byly evidovány na silnicích třetí třídy. Krizové jsou především přímé úseky po projetí zatáčky.

Proti starším motoristům je u mladší populace naopak nižší procento nehod, při kterých řidič na vzniklou situaci nereagoval. Neřold podotkl, že s rostoucím věkem se snižuje fyzická i psychická kondice.

Besip na téma jízdy pod vlivem alkoholu a drog v současnosti připravuje spoty a další akce, které by měly upozorňovat na nejčastější problémy a rizika, jež se v takových případech stávají.

Související témata:

Doporučované