Hlavní obsah

Nezájem Čechů o elektromobily letos zlomíme, věří vedení Škody Auto

Doufám, že dokážeme zasáhnout podstatně větší skupinu zákazníků, říká člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar.Video: Zuzana Kubátová, Seznam Zprávy

Mladoboleslavská Škoda Auto věří, že se jí podaří vejít do zpřísněných limitů na emise, které začaly platit v letošním roce. V Česku chce kvůli tomu letos prodat 3 200 svých nových elektroaut.

Článek

Pro ekonomický magazín Špičky byznysu to řekl člen představenstva Škody Bohdan Wojnar. „Myslím, že splnění nových emisních limitů je reálné. Chceme do roku 2022 uvést na trh na deset čistě elektrifikovaných nebo hybridních aut,“ prohlásil.

Zájem o první dva modely tohoto typu – elektromobil Citigoe iV a hybridní Superb iV – je podle Wojnara velký, přestože se na trh dostaly teprve na sklonku minulého roku. „Myslím, že zájem o ně je adekvátní počínající nabídce. Z registrací nových aut v závěru roku je vidět, že prodeje začínají stoupat, nárůsty jsou v řádu desítek procent,“ říká Wojnar.

Postoj Čechů se mění

Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) zaregistrovali noví majitelé v závěru loňského roku 28 škodováckých elektromobilů a 85 hybridů.

Ačkoliv se hybridní vozy Superb začaly v závodě v Kvasinách vyrábět teprve v půli loňského září, vyšvihla se s nimi Škoda na pozici nejúspěšnějšího prodejce tohoto typu auta na českém trhu za rok 2019.

Citigoe, které Škodovka vyrábí ve své bratislavské filiálce, se teprve začíná prodávat. Pro prvních 500 zájemců nabídla automobilka jako bonus rok bezplatného nabíjení. Kvóta byla rychle vyčerpána a Škoda má na svůj první elektromobil už víc než tisíc objednávek.

Prodej aut na elektřinu v Česku byl zatím zanedbatelný. Zatímco například v Norsku je každé druhé prodávané nové auto vybaveno baterií a nabíječkou, u nás se loni prodalo hybridů a čistých elektroaut ani ne půl procenta z celkového objemu 250 tisíc nově registrovaných osobních aut.

+1

Přesně se u nás podle SDA loni prodalo 636 nových elektromobilů a 470 plug-in hybridů, vybavených jak benzinovým motorem, tak elektromotorem.

Zájem je menší než v zahraničí i proto, že v Česku mohou dotace na nákup elektrického vozu získat jen podnikatelé, firmy a úřady. Pro domácnosti dotace k dispozici nejsou. Ve srovnání se zahraničím je u nás také slabá nabíjecí infrastruktura. Podle Wojnara patří vůbec k nejhorším v Evropě.

Škodovka ale věří, že nezájem Čechů o elektrická auta letos prolomí. Wojnar soudí, že kupovat je budou hlavně firmy. Ke zvýšení prodejů by mělo přispět i rychlejší budování nabíječek, na které stát rovněž poskytuje dotace.

Největší česká automobilka má každopádně v plánu prodat letos 2,5 tisíce vozů Citigoe a 700 hybridních vozů Superb. Znamenalo by to třikrát víc, než kolik se u nás loni zaregistrovalo nových elektroaut všech světových značek dohromady.

Další Škoda iV do konce roku

Ke dvěma již vyráběným modelům chce Škoda před koncem letošního roku přidat plně elektrifikovanou Škodu Octavia. Nabídka elektromobilů a hybridů by se pak měla rychle rozšiřovat tak, aby do roku 2025 tvořily čtvrtinu škodovácké produkce.

Nástupem elektroaut Škoda – stejně jako ostatní automobilky – řeší novou emisní regulaci platnou v celé Evropské unii. Od letošního roku musí výrobci u 95 procent svých v Evropě prodávaných aut stáhnout průměrné emise oxidu uhličitého pod 95 gramů na ujetý kilometr, jinak jim hrozí vysoké pokuty.

Jedinou cestou, jak průměrné emise srazit pod požadovaný limit, je právě zvýšení prodeje aut na elektřinu. V prvním roce si navíc mohou každý prodaný elektromobil započítávat dvakrát v rámci takzvaného superkreditu, kterým chce Evropská unie nástup elektromobility urychlit.

Bohdan Wojnar přiznává, že Škoda zatím na elektromobilech prodělává. A to přesto, že původně avizovaná startovací cena Citigoe ve výši 429 900 korun se už během startovací etapy prodeje o 50 tisíc zvedla. Ztráta na rozjíždějícím se elektromobilním programu je pro automobilku ale zjevně menší hrozba než pokuty, které by musela platit při překročení emisních limitů.

Související témata:

Doporučované