Článek
Šestadvacetiletý Neymar propůjčuje svou tvář sedmadvaceti značkám z celého světa. Žádný jiný fotbalista tolik společností nereprezentuje. Podle časopisu Forbes je Neymar i díky štědrým sponzorským smlouvám pátým nejlépe placeným sportovcem na světě.
Můžete vypadat jako Neymar, jíst jako Neymar, pít jako Neymar, startovat auto pomocí autobaterie jako Neymar, holit se jako Neymar, létat s aeroliniemi jako Neymar nebo třeba poslouchat hudbu přes sluchátka jako Neymar.
Dá se říct, že někteří lidé by dokonce dokázali žít pouze s produkty, kterým Brazilec propůjčil svou tvář. Ofenzivního fotbalistu francouzského klubu Paris St. Germain totiž můžete vidět v reklamních kampaních oděvních společností, výrobců elektroniky, potravinových koncernů nebo třeba i výrobců autobaterií.
Neymar výrazně vede i v porovnání s dalšími světovými superhvězdami Lionelem Messim a Cristianem Ronaldem. Portugalský kapitán od roku 2003 podepsal smlouvu s 28 společnostmi, Messiho sponzorovalo dosud 17 firem. Navíc Neymar je o čtyři respektive sedm let mladší než Messi a Ronaldo.
V minulosti propůjčil Neymar svou tvář společnosti Poker Stars, která mu zaplatila 4 miliony liber za roční spolupráci (120 milionů korun). Momentálně dostává Brazilec nejvíce peněz od potravinářského gigantu Redbull, firmy na holicí strojky Gilette a výrobce sluchátek Beats. Každá z těchto tří firem platí Neymarovi 3 miliony liber ročně (90 milionů korun).
Ostatně než Neymar přestoupil z Barcelony do Paříže, tak byl jediným fotbalistou na světě, který vydělával více peněz na sponzorských smlouvách než svém platu v klubu. V roce 2016 si totiž Neymar v Barceloně fotbalem vydělal 11 milionů liber (325 milionů korun), zatímco od sponzorů dostal 17 milionů liber (500 milionů korun).
Poté, co Neymara loni v létě vykoupila Paříž za neuvěřitelných 200 milionů liber (6 miliard korun), majitel PSG Nasser Al-Khelaifi nehovořil o Brazilci jako o fotbalistovi, ale jako o komoditě. „Musíte se na Neymara dívat jako na celosvětovou značku. Poté vám nebude připadat tak drahý. Jsem přesvědčený, že na jeho přestupu v konečném důsledku vyděláme. Pro všechny značky je momentálně Neymar fotbalovou jedničkou. V Barceloně by se vedle Messiho jedničkou pro sponzory určitě nestal,” vysvětluje Conrad Wiacek, šéf společnosti Sportcal, která mapuje celosvětový sportovní marketing.
A dodává: „Jediným Neymarovým problémem do budoucna může být síla francouzské ligy. Je otázkou, zda Paříž může vyhrát Ligu mistrů.”
Ještě o level výš než vítězství v Lize mistrů je ale pro fotbalisty úspěch na mistrovství světa. Navíc světový šampionát dosud nevyhrál Messi ani Cristiano Ronaldo. „Dosud Neymar u sponzorů nejvíce těžil ze své skvělé pověsti v Brazílii, pokud by ale uspěl s národním týmem na mistrovství světa, tak by z toho ještě více těžil na globální úrovni,” dodává Wiacek.
Mistrovství vyvrcholí za měsíc na moskevském stadionu Lužniki. Uvidíme, zda Brazílie s Neymarem v čele přidá šestý titul mistrů světa v historii. Kanárky čekají na úvod Švýcaři a ve skupině narazí ještě na Kostariku a Srbsko.