Článek
Reklama ukazuje menstruaci bez příkras a modrých tekutin. Na záběrech je vidět krev i zacházení s dámskými vložkami tak, jak to v reklamách nebývá zvykem. To přišlo některým divákům urážlivé a pro televizní obsah příliš.
Na adresu firmy na dámské vložky Libra obdržel australský orgán na kontrolu reklamy na 600 stížností, což je v roce 2019 vůbec nejvíc, co si tamní reklama „vysloužila”. Ani jedné negativní reakci však nevyhověli.
„Vyobrazení krve je adekvátní prezentace reálné události,” argumentuje rada v oficiálním prohlášení.
Většina stížností se odvíjela od názoru, že je reklama firmy Libra nevkusná a nevhodná. Neměla by podle nich ukazovat soukromé záležitosti, které mohou být znepokojivé dětským očím. Rada však odvětila, že televizní spot nenarušuje žádná etická pravidla.
Společnost Libra právě po negativní smršti trvá na svém, že kampaň vytvořila především pro to, aby menstruaci detabuizovala. „Mainstreamové reklamy ukazují menstruaci nerealisticky, nejraději s modrou náhradou červené krve,” říkají zástupci firmy.
Britský deník The Guardian upozorňuje na výzkum, který ukazuje, že 70 % australských dívek by raději propadlo, než aby jejich vrstevníci věděli, že menstruují, a 25 % by se raději nechalo šikanovat.
A i dospělé ženy přiznávají, že je s menstruací spojené stigma, mnohem větší než třeba s drogami, sexem nebo duševními onemocněními. To odhalil výzkum, který si nechala udělat přímo mateřská firma Libry Asaleo Care.
Aktuální debata v Austrálii navazuje na tu ani ne rok starou. Tehdy ženy v jedné melbournské právnické firmě chtěly zavést tzv. menstruační volno. To by se nevztahovalo na nemocenskou ani na tzv. sick days. Zaměstnankyním by tak firmy měsíčně nechaly den, kdy jsou symptomy spojené s ženskou periodou nejnáročnější.
Reklama firmy Libra je jen dílem velké kampaně, do češtiny by se dala přeložit jako „Normální krev”, a má putovat po celém světě. Zatím se ji povedlo ukázat například ve Velké Británii, Francii, Nizozemsku, Itálii, Spojených státech, Argentině nebo Jihoafrické republice.