Článek
V době, kdy špičky ČEZ řeší složitou přípravu dostavby jaderné elektrárny v Dukovanech, přistálo manažerům energetického obra na stole další citlivé téma.
Seznam Zprávy zjistily, že loni před Vánocemi začali čeští detektivové vyšetřovat prodej bulharské elektrárny ve Varně na pobřeží Černého moře. „Byly zahájeny úkony trestního řízení, ke kterým se předem nevyjadřujeme. Probíhá standardní prověřování,“ potvrdil Seznam Zprávám žalobce z Vrchního státního zastupitelství v Praze Boris Havel. Případ dostali na starost královéhradečtí kriminalisté z NCOZ.
Policie musí prověřit, zda polostátní společnost na transakci netratila. S tímto podezřením přišli opoziční Piráti, kteří spočítali, že škoda kolem transakcí s elektrárnou ve Varně může dosahovat mnohamiliardové výše.
„Způsobená škoda by se mohla vyšplhat až na 8,5 miliardy korun. Za tuto částku by bylo možné postavit až 60 kilometrů dálnic. Rozhodně nejde o důsledek nepříznivých okolností, ale celou řadu podezřelých aktivit, které jsem osobně v Bulharsku analyzoval,“ uvedl již dříve pirátský senátor Lukáš Wagenknecht.
Z dokumentů, které má redakce k dispozici, vyplývá, že tuzemské vyšetřovatelské orgány od té doby nad podaným trestním oznámením lavírovaly. Vyšetřovatelé případ loni v dubnu nejdříve odložili, pak však v kauze provedlo dohled Nejvyšší státní zastupitelství a loni v prosinci pražští vrchní žalobci vyšetřování zahájili.
Senátor Wagenknecht, který spolu s šéfem Pirátů Ivanem Bartošem a předsedou poslaneckého klubu Jakubem Michálkem prověření bulharské transakce ČEZ inicioval, je rád, že kauza neskončila u ledu.
„Nemohu se podrobněji k tomu vyjadřovat. Samozřejmě to vítám. Je třeba, aby došlo k prošetření transakce v řádu miliard korun, která byla jednoznačně nevýhodná pro české daňové poplatníky, již jsou de facto majoritními akcionáři ČEZ,“ řekl Wagenknecht Seznam Zprávám.
Mluvčí ČEZ Ladislav Kříž uvedl, že o policejním vyšetřování bulharské anabáze zatím neví. „O tomto nemáme žádnou informaci, ani jakýkoliv náznak,“ dodal.
Bulharsko prodalo elektrárnu TEC Varna skupině ČEZ v roce 2006. Stálo to 206 milionů eur a dalších 100 milionů eur ČEZ vynaložil na navýšení kapitálu. Provoz zařízení ale zrovna nevydělával: mimo jiné z důvodu zásahů tamního státu a nevýhodné regulace provozu a závislosti na dovozu nejkvalitnějšího černého uhlí – antracitu.
ČEZ se postupně rozhodl elektrárnu v roce 2014 odstavit, aby ji o tři roky později prodal (cena se odhadovala kolem 50 milionů eur), a to společnosti Sigda patřící dětem bývalého bulharského ministra dopravy Danaila Papazova. U nich se však elektrárna příliš neohřála, neboť ji, jak uvedl týdeník Euro, v roce 2018 převzal mocný bulharský politik a čestný předseda Hnutí za práva a svobody Achmed Dogan.
Když v červnu roku 2019 Piráti požádali policii o prošetření prodeje Varny, šéf poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek se podivoval, že původně odstavenou elektrárnu se novým majitelům povedlo rozhýbat.
„Je zarážející, že elektrárna Varna byla v roce 2015 odstavena kvůli údajnému nesplňování množství znečišťujících látek a prachu a následně v roce 2017 prodaná dětem bývalého bulharského ministra dopravy. Krátce na to se elektrárny zmocnil vlivný zákulisní hráč a politik reprezentující tureckou menšinu Achmed Dogan s vazbami na Rusko. Za těchto okolností společnost TEC Varna EAD najednou elektrárnu zprovoznila a začala hospodařit se ziskem,“ uvedl tehdy Michálek.
Mluvčí ČEZ Ladislav Kříž namítal, že prodej elektrárny proběhl transparentně. Česká skupina si podle něho vybrala nejvýhodnější nabídku. Na rozdíl od Pirátů je ČEZ přesvědčený, že z bulharského dobrodružství vyšel se vztyčenou hlavou. Na majetek v Bulharsku bylo podle Kříže nutné se dívat jako na celek, protože aktiva v něm se přeskupovala. Vedle Varny ČEZ v Bulharsku vlastní ještě distribuční a prodejní síť, kterou se však už několik let snaží prodat.
„Prodejní ceny při započtení všech příjmů ČEZ během působení v Bulharsku ukazují, že působení v této zemi skončí mírným ziskem,“ dodal v roce 2019 mluvčí Kříž.
ČEZ se snaží z Bulharska dlouhodobě vyvázat. Loni a na začátku letošního roku mu bulharské regulační úřady povolily prodej své tamní distribuční a prodejní sítě skupině Eurohold. Již několik let pak ČEZ vede arbitrážní spor s bulharským státem o několik miliard korun. Je přesvědčený, že mu státní úřady komplikovaly podnikání na bulharském trhu.