Článek
Zákazníky hájil už jako právník spotřebitelské organizace dTest. Od července stojí na jejich straně v Radě Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Češi jsou podle Lukáše Zeleného pořád ještě pasivnější než na západ od našich hranic.
„Tam už šedesát let bojují o svá práva, u nás sotva nějakých dvacet. Ochrana spotřebitele se k nám v podstatě dostala už se vstupem do Evropské unie,“ vysvětluje ve Výzvě, proč máme stále zpoždění.
Celý pořad Výzva s Lukášem Zeleným:
Pokrok je ale znát. Loni, když ještě pracoval pro dTest, přišlo jen na trojici velkých mobilních operátorů v Česku přes 1 000 stížností: „Spotřebitelé řešili například problémy s vyúčtováními, netransparentními nabídkami. Úspěšnost při řešení těch případů byla kolem poloviny.“
Zákazníci podle Zeleného často narážejí na to, že od mobilních operátorů dostanou nabídku, která není pravdivá. „Dostane třeba informaci, že nabídka obsahuje 1,5 GB dat, ale při prvním vyúčtování zjistí, že měl jen 500 MB. To zákazník musí okamžitě řešit, aby reklamoval vyúčtování a nebál se obrátit na ČTÚ s námitkou proti vyřízení reklamace,“ vysvětluje Zelený.
Radí také, aby se lidé obraceli na spotřebitelské organizace, které jim s řešením problémů pomohou a vysvětlí, jaká mají práva. Chyby ve vyúčtováních jsou podle Zeleného časté, ale zákazníci se jejich kontrolou moc nezabývají.
Jak ČTÚ pomůže zákazníkům, aby se lépe zorientovali v nabídkách mobilních operátorů? Proč v Česku nefunguje skutečná konkurence mezi operátory? Kdy se to změní? A jak hodnotí nabídky Vodafonu a T-Mobilu na neomezená data?
Podívejte se na celý pořad Výzva s Lukášem Zeleným.