Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Při blížící se slevové akci Black Friday by zákazníci e-shopů měli pečlivě sledovat cenové rozdíly zboží před akcí a po ní. A to více než kdy jindy, protože prodejci někdy navyšují ceny produktů těsně před avizovaným výprodejem, aby pak mohli cenu naoko snížit a nalákat tak lidi na vyšší slevy.
Internetový srovnávač Zboží.cz monitoroval ceny nejčastěji nabízených produktů v akci Black Friday a částky průběžně srovnával. Z dat vyplývá, že u některých výrobků cena postupně před akcí narůstá a zákazníci pak mají při „černém pátku“ pocit, že dostanou velkou slevu.
„Slevy ve výši 80 procent vypadají neuvěřitelně, jenže i prodejci musí z něčeho žít a na něčem vydělat,“ uvedl Petr Pavelek, manažer týmu Zboží.cz a Sklik. Aby obchodníci mohli takto vysoké ceny nabízet, musí předchozí ceny nastavit vysoko.
Black Friday
Slevová akce Black Friday má původ v USA. Koná se čtvrtý pátek v listopadu a letos tak připadá na 26. listopadu. Jde o marketingovou akci, kdy obchodníci lákají na nízké ceny zboží.
„Další přinejmenším zavádějící praktikou je vztažení slevy vůči doporučené maloobchodní ceně. Ta je totiž stanovená při vstupu produktu na trh, a jeho cena mohla od té doby poklesnout i o několik desítek procent,“ dodává Pavelek.
Například ceny notebooků mohou být po slevách kvůli předchozím zdražení zkreslené. Jejich ceny od 9. října vzrostly o 200 korun. Proto Zboží.cz doporučuje, aby si lidé konkrétní nabídku vždy ověřili.
„Zvýšení mediánu cen lze pozorovat v kategoriích dronů a v poslední dny i u notebooků. Střední cena nabídek u dronů se zvýšila o necelých 15 procent z 3490 korun na 3990 korun,“ uvádí Pavelek.
Zboží.cz analyzuje ceny u více než 200 tisíc nabídek u tří tisíc produktů z šesti tisíc shopů. Průzkum se zaměřil hlavně na ceny elektroniky, ale i zboží z dalších kategorií, jako například drogerie. Medián cen konstantně klesal, k jeho navýšení pak došlo 7. listopadu. Do 13. listopadu však opět klesal a nyní se ustálil na současných 3230 korunách.
Za zdražování může hlavně nedostatek produktů na trhu způsobený dlouhodobým nedostatkem čipů, surovin a dopravních a výrobních kapacit.
„Stoupá tak nákupní cena. Některé e-shopy jdou s cenou i na více než dvojnásobek doporučené prodejní. Zároveň by ale následné zlevnění mohlo být vydáváno za slevu, která se reálně nekoná, zákazníci by si proto měli konkrétní nabídky ověřovat,“ doporučuje SEO konzultant Martin Žatkovič.
Jednou z položek, jejichž cena klesá, jsou televize. Z původních 20 tisíc korun se jejich střední cena dostala na 18 tisíc korun. „Jedná se tak o kategorii s největším poklesem ceny,“ komentuje Pavelek.
Během posledních dnů klesá i cena mobilních telefonů, tabletů či chytrých hodinek v řádu stokorun. U mobilů jde o třísetkorunový pokles, z vývoje cen tabletů je patrné, že se vrací na hodnotu před polovinou října.
Najdou se však i kategorie zboží, jejichž cena dlouhodobě stagnuje. Od 22. září se cena robotických vysavačů drží na 7999 korunách a sušiček na 14 990 korunách.
„Robotické vysavače jsou dlouhodobě populární kategorie a výrobky se prodávají dobře i bez akčních nabídek. Slevy jsou proto nižší a vyskytují se méně než v jiných kategoriích. Sušičky jsou zpravidla kupovány jako doplněk pračky, přičemž výrobci a prodejci zvýhodňují především celé sety praček a sušiček,“ vysvětluje Žatkovič.
Slevová akce Black Friday se koná čtvrtý pátek v listopadu, letos tak připadá na 26. listopadu. Jde o marketingovou akci, kdy obchodníci lákají na nízké ceny zboží.