Článek
Roman Blažek byl jedním z prvních, kdo v Česku začal počátkem devadesátých let vyrábět snowboardy. Pod značkou Westige vybudoval úspěšnou firmu, rozjel první český e-shop se sportovním vybavením Snowboards.cz a za dvacet let, když byla firma na vrcholu, ji prodal. S tím, že v kolosu s desítkami zaměstnanců nemá čas na kreativitu, podnikat ho nebaví a chce se věnovat rodině a tomu, co ho baví.
Jenže jeho děti začaly lyžovat a on zjistil, že sehnat kvalitní dětské lyže a snowboardy je problém. Tak jim je vyrobil. A potom je vyrobil dětem kamarádů a dětem kamarádů jejich kamarádů. A najednou zjistil, že i když to vůbec neplánoval, vrátil se zpět do byznysového kolotoče. Z jednotek vyrobených kusů se totiž staly desítky a pak stovky a tisíce.
Lidí, kteří chtějí pro své děti kvalitní zimní vybavení, je totiž v Česku stále víc. Zboží si oblíbily i lyžařské školy – využívá ho už 15 tuzemských zimních škol. A česká zimní výbava z Vrchlabí zamířila i do zahraničí. Na Slovensko, do Německa a Belgie.
Nově vzniklou firmu Roman Blažek nazval Beany – vymyslela to jeho dcera –, a aby mohly jeho děti sportovat i v létě, k lyžím a snowboardům přidal brzy také extra lehká dětská kola. Začal se stovkami kusů, poptávka ale téměř okamžitě výrazně překonala jeho očekávání. Dnes výrobu počítá na desetitisíce kusů kol, a kdyby mu to kapacity výrobního závodu na Filipínách umožnily, ještě by ji zvýšil. O kola, která váží jen 5,5 kilogramu, je totiž zájem z celého světa. Prodávají se třeba už i v Austrálii.
Roman Blažek se odlišuje tím, že sází jenom na děti – a všechno vybavení je navržené a zkonstruované speciálně pro ně. S atraktivním designem, na který dohlížejí právě jeho vlastní děti. A vše vyvíjí přesně podle potřeb těch nejmenších. Jak vysvětluje, děti jsou lehké, mají jiné těžiště a jen prosté zmenšeniny dospělých prken nebo lyží v tomto případě nefungují. Třeba u snowboardu mají děti na tvrdém prkně problém na kopci zatočit. „Lyže pro děti by zase vzhledem k nízké váze dítěte měla být měkčí – mluvíme tady o měkkosti ve flexi. Zároveň si musí zachovat dostatečnou tvrdost v torzi, v krutu. To v dětské nabídce tak obvyklé pěnové lyže nikdy nezajistí. My pro lyže používáme zásadně pouze celodřevěné jádro, nikdy pěnu,“ vysvětluje Blažek s tím, že taková lyže drží i na zmrzlém povrchu.
3 roky „stará“ firma letos cílí na tržby padesát milionů korun, a i když Roman Blažek prodává sportovní vybavení hlavně přes specializované partnerské prodejny, letos je plně vytížen i jeho vlastní e-shop. Tím, jak jsou prodejny zavřené, lidé nakupují sportovní vybavení online. „Těch objednávek je třikrát více, než bývá běžné. Upřímně, od výroby a prodeje lyží jsem vlastně původně neočekával nic. Je to spíš zábava,“ dodává Blažek.