Článek
Německo chtělo mýtné spustit od října příštího roku, Soudní dvůr Evropské unie v úterý nicméně dospěl k závěru, že systém mýtného diskriminuje majitele motorových vozidel ze zahraničí, a je tak v rozporu s unijním právem.
Kontrakt na výběr mýtného pro osobní automobily loni v prosinci získalo konsorcium rakouské společnosti Kapsch TrafficCom a německého pořadatele koncertů a prodejce lístků CTS Eventim. Kontrakt v hodnotě dvou miliard eur (přes 51 miliard Kč) byl sjednán nejméně na 12 let s možností prodloužení až na 15 let.
Kritikům od počátku vadilo, že dálniční poplatky v Německu měli fakticky hradit jen zahraniční řidiči. Rakousko napadlo plán Německa zavádět mýtné pro osobní auta v roce 2017. Vídeň poukazovala na diskriminaci, což v úterý unijní soud se sídlem v Lucemburku uznal. Německá vláda u soudu narazila se související daňovou úlevou pro německé řidiče.
Systém je podle unijního soudu „diskriminační, protože finanční zatížení, které z něj plyne, ponesou fakticky jen vlastníci a řidiči vozidel registrovaných v jiných členských státech“. Německý ministr dopravy Andreas Scheuer již ve čtvrtek uvedl, že v současné podobě je zavádění mýtného v Německu „ze stolu“. Bude se však podle něj zvažovat jiný plán.
Rakouská společnost Kapsch je od roku 2007 správcem mýtného systému na dálnicích v České republice, jeho smlouva ale na konci letošního roku končí. Vystřídat by jej mělo česko-slovenské konsorcium Czech Toll/SkyToll, které loni zvítězilo v mýtném tendru s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.