Článek
Spolkový kartelový úřad ve čtvrtek nařídil, aby Facebook v Německu přestal schraňovat uživatelská data z různých zdrojů bez výslovného souhlasu uživatelů. Facebook v současnosti sbírá uživatelská data z vlastní sítě, aplikací Instagram a WhatsApp a webů třetích stran. Všechna data pak sloučí a vyhodnocuje společně.
„To podle našich zjištění znamená zneužití tržní síly ze strany Facebooku, takže jsme Facebooku nařídili, aby data ponechal oddělená,“ uvedl na tiskové konferenci v Bonnu šéf úřadu Andreas Mundt. Připomněl, že Facebook sbírá data uživatelů z webů, na kterých má tlačítka „To se mi líbí“ a „Sdílet“, ale i z webů, které na Facebook viditelně neodkazují.
Narážel i na to, že v současnosti musí uživatelé souhlasit s rozsáhlým sběrem dat z více zdrojů, aby mohli sociální síť používat. „V tak složité situaci se nemůže mluvit o dobrovolném souhlasu uživatele,“ řekl Mundt. Úřad proto rozhodl, že v budoucnu bude Facebook muset požádat o výslovný souhlas německých uživatelů, aby taková data mohl sbírat a kombinovat.
Podle Mundta mohl kartelový úřad takto rozhodnout proto, že Facebook má v Německu s objemem dat, která o uživatelích sbírá, dominantní postavení na trhu. V zemi je podle úřadu 23 milionů lidí, kteří Facebook užívají každý den, což představuje tržní podíl 95 procent.
Facebook na svém blogu uvedl, že s rozhodnutím úřadu nesouhlasí a plánuje proti němu právní kroky. Tvrdí, že má sice na trhu silné postavení, ale trh neovládá. Vyšetřování kartelového úřadu podle Facebooku zjistilo, že čtyřicet procent uživatelů sociálních sítí v Německu Facebook nepoužívá. Na svém blogu firma mimo jiné uvádí, že kartelový úřad podceňuje tvrdou konkurenci v Německu a nezohledňuje fakt, že Facebook dodržuje Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) uložené Evropskou unií. Facebook navíc obvinil kartelový úřad toho, že pro něj zavádí jiné standardy než pro ostatní firmy na trhu.
Zpravodajský web CNN Business píše, že tento případ by mohl mít pro Facebook podstatný dopad, zvlášť pokud by ho měly následovat jiné antitrustové úřady. Rozhodnutí německého úřadu podle CNN zaznamenala i Evropská komise.
Facebook má nyní 12 měsíců na to, aby se nařízení přizpůsobil a do čtyř měsíců musí úřadu oznámit, jak bude změny ve sběru dat zavádět. Finanční pokuty zatím německý antimonopolní úřad Facebooku dávat nechce. Pokud by se ale společnost jeho rozhodnutí protivila, má úřad podle CNN možnost udělit pokutu až deset procent z ročního obratu.