Článek
„Zbývající dvě pracovnice, které v soukromém životě coby matky se svými manželi vytvářejí katolické rodiny, zůstávají v tiskovém oddělení krakovské arcidiecéze,“ dodali její zástupci v prohlášení.
Joanna Adamiková, jedna z trojice, která přišla o práci, na Facebooku napsala, že se svými kolegyněmi byla propuštěná kvůli tomu, že nemají manžela. Označila se za praktikující katoličku, která se dobrovolně rozhodla žít bez manžela a která vychovává adoptované děti. Další kolegyně také nemá manžela a působí jako pěstounka, třetí z nich nemá ani muže, ani děti. „Máme to chápat tak, že pro věřící, praktikující matky samoživitelky rovněž pro ty s adoptovanými dětmi není v katolické církvi místo a nemohou jí sloužit?“ ptá se Adamiková.
Ukázalo se rovněž, že pracovnice tiskového oddělení nebyly v klasickém zaměstnaneckém poměru, ale že s nimi krakovská arcidiecéze uzavřela jen dohodu o provedení práce. Na jejím základě lze pracovníka snáze propustit.
Adamiková uvedla, že důvody propuštění, o němž rozhodl arcibiskup Marek Jedraszewski, jim nikdo řádně nevysvětlil, dozvěděly se jen to, že vzniká nový tým tiskového oddělení. Jedraszewski se s nimi nesešel.
Postup krakovské arcidiecéze kritizuje Grzegorz Ilnicki, polský právník specializující se na pracovní právo. Skutečnost, že zástupci církevních úřadů udělali rozdíl mezi pracovnicemi, které uzavřely sňatek, a těmi, které v manželství nežijí, je podle něj nepřípustná. „To, jakým způsobem si tyto paní zorganizují soukromý život, nemá pro zaměstnavatele žádný význam. Kurie dokonce nemá právo o nich takové informace shromažďovat,“ řekl portálu oko.press. Arcidiecéze také podle něho měla s ženami navázat klasický pracovní poměr a důvod jejich propuštění jim měla písemně vysvětlit.
„A copak se tesař Josef neujal svobodné dívky, která byla v očekávání? U Jedraszewského by měla smůlu,“ komentoval celou věc na Twitteru bývalý polský ministr zahraničí Radoslaw Sikorski v narážce na Pannu Marii a Josefa, kteří se spolu podle bible zasnoubili v době, kdy byla Marie těhotná.