Hlavní obsah

„Nemáte lístek? Ani nenastupujte.“ Revizoři se strážníky v Plzni cestující bez jízdenky vůbec nepustili do MHD

Smíšené hlídky se pohybovaly v předem vytipovaných oblastech, kde se vyskytuje velké množství cestujících, kteří pravidelně jezdí načerno. Konkrétně se jednalo například o zastávky v okolí velkých ubytoven.Video: Seznam Zprávy

Pokud nemáte platný jízdní doklad, ani do vozu nenastupujte. Těmito slovy se snažili odradit černé pasažéry speciální revizoři se strážníky. V Plzni byli k vidění od poloviny května do konce června. Během pilotní fáze zkontrolovali víc než 30 tisíc lidí a víc než tři tisíce z nich z dopravy vyloučili nebo je k ní ani nepřipustili.

Článek

„Vzhledem k tomu, že v našich vozech jezdí mnoho recidivujících černých pasažérů, již nemají v úmyslu své závazky uhradit a kteří jsou exekučně téměř nepostižitelní, rozhodli jsme se ve spolupráci s městskou policií těmto osobám cestování co nejvíce znepříjemnit,“ uvádí Jan Schejbal, vedoucí odboru příjmy z dopravy PMDP.

Smíšené hlídky se pohybovaly v předem vytipovaných oblastech, kde se vyskytuje velké množství cestujících, kteří pravidelně jezdí načerno. Konkrétně se jednalo například o zastávky v okolí velkých ubytoven.

Speciální smíšené hlídky měly za úkol zajistit, aby do vozů PMDP nastoupili pouze ti cestující, kteří měli v úmyslu cestovat s platným jízdním dokladem. Podstatou akce nebylo udělování pokut, přistižení černí pasažéři byli ve většině případů pouze napomenuti a vyloučeni z vozu. V odůvodněných případech však samozřejmě revizoři přistoupili i k udělení pokuty.

„Pro některé lidi je mnohem větší trest jít pěšky nebo zaplatit 30 korun u řidiče než si nechat vypsat pokutu,” uvedl po pilotní fázi jeden z revizorů. A další doplnil, že se hlídka může neplatičům věnovat v plném rozsahu a dohlédnout na to, aby opravdu šli pěšky. „Nebo může dohlédnout na to, že cestující nastoupil do dalšího vozu, ale s platnou jízdenkou,” dodal mluvčí PMDP René Vávro.

Jeden z cestujících prý také prohlásil, že se snad znovu naučí kupovat jízdenky, nebo už nikdy nedojede do práce.

Pilotní fáze trvala šest týdnů, nyní si chtějí PMDP projekt vyhodnotit. Poté bude jasné, zda budou speciální smíšené hlídky v Plzni k vidění i v budoucnu. „Rádi bychom v projektu ale pokračovali. Máme na něj kladné reakce jak od cestujících, tak od řidičů,” konstatoval Vávro, podle něhož se projekt konal kvůli zvýšení komfortu poctivých cestujících.

Inspiraci čerpaly dopravní podniky v Ostravě a Ústí nad Labem, kde obdobné hlídky fungují už delší dobu.

Doporučované