Článek
Do fitka, na výlet, v práci i na túru do přírody. Příležitostí, kam si lidé berou „kapesní boty“ české značky Skinners, je hodně a dobře je to vidět na číslech globálního obchodu.
Ve světě unikátní koncept hybridu mezi ponožkami a obuví si za šest let od vzniku vyšlapal cestu už do zhruba 120 zemí, z nichž do třiceti dodává pravidelně.
Úspěch začal netradičně americkým trhem, kam firma pronikla prostřednictvím kampaně na crowdfundignovém portálu Kickstarter.
„Kampaň byla velmi úspěšná. Během měsíce a půl jsme tam prodali zhruba 17 tisíc párů. Byl to nápor na celý tým, abychom to zvládli vyrobit a vyexportovat. Tehdy jsme z kampaně rozesílali páry do 80 zemí světa,“ vrací se na začátek zakladatel a většinový vlastník Petr Procházka.
„Nechceme úplně říkat, že nám pomohl covid. Spíše to, že se lidé díky situaci naučili nakupovat na internetu.“
Dnes už finance nejsou překážkou. V roce 2019 měla společnost Skinners Technologies příjmy 35 milionů korun, loni se dostala na 63 milionů a v letošním roce se dostane výrazně nad plán, až ke 140 milionům korun.
O rok dříve firma uspěla v soutěži EY Podnikatel roku, v které získala titul EY Začínající podnikatel roku. Aktuálně probíhají nominace na nový ročník soutěže, jejímž mediálním partnerem jsou i Seznam Zprávy. Nominovat podnikatele do soutěže může kdokoliv, ideálně přes formulář na stránkách www.podnikatelroku.cz.
Barefoot
Barefoot je moderní obuv s tenkou podrážkou, která napodobuje chůzi naboso.
Barefoot obuv je velkým trendem, který začali reflektovat i tradiční obuvníci. V České republice se do výroby pustilo několik mladých značek. Patří mezi ně Ahinsa shoes, OK Bare, Angles, Luks, Beda Barefoot, vyrábějící dětské botky, nebo výrobce sandálů Boskyshoes.
Z výrobců klasické obuvi mají vlastní barefoot řadu mimo jiné producenti dětské obuvi Fare a Jonap.
Od té doby společnost Skinners roste. „Jsme za to hrozně vděční, ale nechceme úplně říkat, že nám pomohl covid. Spíše to, že se lidé díky situaci naučili nakupovat na internetu,“ říká jednatelka Michaela Steinhauser.
Nejen pandemie zafoukala výrobcům ponožkobot do zad. Prodejům pomáhá také boom barefoot obuvi. V Česko přitom patří ke světové špičce, díky čemuž z výroby v Třebíči míří na tuzemský trh desítky procent produkce.
To nejdůležitější je však originální nápad, bez kterého by se do světa nepodařilo prorazit. „Produkt je celosvětově jedinečný, do celého světa ho prodáváme a snažíme chránit na trzích, kde by se eventuálně dal vyrábět a na trzích, které jsou pro nás hlavní z byznysového pohledu,“ líčí Procházka.
Firma chrání svůj nápad pomocí patentů, ochrany designu, průmyslových vzorů a ochranných známek. Přesto čelí pokusům padělatelů. První pokusy přišly z Číny, ale nápad už se snaží okopírovat i firma v Česku.
V nedávné době se objevila česká firma, která se snažila bezostyšně produkt okopírovat.
„V nedávné době se objevila česká firma, která se snažila bezostyšně produkt okopírovat. Viděli jsme, že poptávají prototypy po podnicích, kde vyrábíme my. Okamžitě jsme předali věc naším právním zástupcům,“ říká Procházka, která vystudoval práva.
O nákupech v Japonsku rozhodují ženy
Globální expanze znamená i porozumění odlišným kulturám, protože třeba v Japonsku není možné prodávat tak jako v Česku nebo v Německu. „Čím dál jsme od Česka, tím je to pro nás složitější,“ říká Michaela Steinhauser.
Japonsko je atypické také tím, že o nákupech do domácnosti rozhodují ženy. Ať už jde o děti nebo muže, všechno musí projít přes manželku.
„Třeba v Japonsku často nerozumíme tomu, co je pro ně důležité v prezentaci. Západní svět víc inklinuje k zemitějším barvám. V asijských zemích jsou pořád trendy křiklavé, pastelové nebo fluorescentní barvičky. Japonsko je atypické také tím, že o nákupech do domácnosti rozhodují ženy. Ať už jde o děti nebo muže, všechno musí projít přes manželku,“ popsala.
Ponožky, vyrobené ze speciálních vláken na zakázku v Itálii, firma šije v závodě v Moose v Třebíči. „Skinnerska“ se kompletuje v jiném závodě, kde do ponožky zapéká podrážka.
Firma má teď velké plány na navyšování výroby. Nakoupila pletařské stroje a chystá se pořídit další výrobní linku na podrážky. Cílem je navýšení výrobní kapacity na 350 tisíc párů ročně. V minulém roce přitom kapacitu zvyšovala ze 140 tisíc párů na 240 tisíc párů. Počet zaměstnanců společnost v době pandemie téměř zdvojnásobila z 13 na více než dvacet.