Článek
Otázku, co s nádražím, řeší Brno už od roku 1926, kdy se poprvé objevil návrh na jeho stěhování z centra města. Téměř sto let se s vystěhováním také počítalo, je zaneseno i v dnes platném územním plánu. Přesun hlavního železničního uzlu ale dnes zpochybňuje jak část Brňanů, tak nezanedbatelná skupina odborníků - architektů, urbanistů i expertů na dopravu.
Jedno je jisté. Ať už zůstane železniční uzel v centru města, nebo se odsune o 800 metrů na jih za plánovanou novou městskou čtvrť, přijde to na zhruba 50 miliard korun ze státního rozpočtu. A bude to mít vliv na budoucí rozvoj i fungování města.
Brněnské dilema za 50 miliard detailně analyzuje Zuzana Kubátová v novém díle svého pořadu Peníze, nebo život. Podívejte se na celé video zde.
Otázka nádraží dělí brněnské politiky i veřejnost. Varianta odsunu železničního uzlu z centra k řece Svratce je lépe připravená, je možné s ní začít o několik let dříve a lze ji financovat z eurofondů. Modernizace nádraží v centru bude zase komfortnější pro cestující, dlouhodobě levnější pro městskou kasu a pomůže rozvoji historického jádra Brna.
Konečné rozhodnutí bude mít v rukou česká vláda, která by měla rozhodnout zhruba za rok. Kabinet ale bude přihlížet k názoru Brna. Krajské zastupitelstvo už své stanovisko, doporučující odsun nádraží z centra, vyjádřilo v lednu. Brněnští zastupitelé o dilematu za 50 miliard hlasují 27. února.