Článek
Ukazují to data Portálu nehod. Rychlá jízda nebo nepřiměřená rychlost jsou dlouhodobě nejčastější příčinou vážných dopravních nehod, způsobují přes 40 procent smrtelných incidentů na silnicích.
„Právě ti nejmladší a nejméně zkušení jezdí rychleji a poměr nehod zaviněných z důvodu nepřiměřené rychlosti je u nich zdaleka nejvyšší,“ řekl ČTK Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.
Poměr nehod způsobených přehnanou rychlostí se podle statistik snižuje s tím, jak postupně roste věk řidičů. Zatímco u řidičů do 24 let je podíl na nehodách zapříčiněných rychlou jízdou 33,4 procenta, u řidičů ve věku 25–31 let je to 24,46 procenta a v další věkové skupině řidičů od 32 do 38 let je to pak 19,94 procenta.
Podle dat Portálu nehod mají mladší řidiči výrazný podíl také na celkové výši škod, které v roce 2020 vznikly z důvodu nepřiměřené rychlosti. Řidiči ve věkové skupině 25–31 let takto způsobili celkové škody za více než miliardu korun, nejmladší věková skupina do 24 let k tomu pak přidala 816 milionů Kč. „Pokud jde o výši škod, je zajímavé, že průměrná škoda nehody způsobené mladými řidiči jako taková nebývá zas až tak vysoká. Celková škoda je však jedna z nejvyšších. Na vině je právě počet nehod, které mladiství způsobí. To může ukazovat i na fakt, že cena vozu mladistvých je nejspíše nižší, ale je to doháněno frekvencí nehod,“ dodal Chalas.
Rizikovost mladších řidičů potvrzují i údaje pojišťoven. „U řidičů do 24 let je riziko, že způsobí nehodu, téměř 2,5krát vyšší, než je průměrná nehodovost v ČR,“ poznamenal hlavní analytik České kanceláře pojistitelů Petr Jedlička.
Nejvíce podle portálu riskují a porušují předepsanou rychlost motorkáři. I mezi nimi přitom způsobují nejvíce nehod mladí řidiči. Podle dat z posledních deseti let se podílí přibližně na 40 procentech nehod v průběhu celého roku.
Celkový počet obětí dopravních nehod v Česku od začátku roku je zatím nižší než loni za stejnou dobu. Meziročně klesl o 15 na 341 mrtvých.