Článek
Porota tentokrát vybírala z více než 70 inscenací, do užší nominace se dostaly Bezruký Frantík z Divadla pod Palmovkou, Transky, body, vteřiny Divadla Petra Bezruče Ostrava, Don Quijote brněnského divadla Husa na provázku a Hadry, kosti, kůže pražského Švandova divadla.
Vyhlášení vítězů se plánuje na 3. května, jaká bude jeho forma, záleží na situaci kolem koronaviru. Zatím jej organizátoři plánují do experimentálního prostoru NoD a měl by se ho opět zúčastnit Mark Ravenhill osobně.
Třiapadesátiletý Ravenhill patří mezi zakladatele coolness dramatiky, která ve druhé polovině 90. let šokovala publikum otevřeností a zobrazením fyzických i psychických krutostí současného světa. Na českých jevištích se objevily jeho hry Shopping and Fucking, Polaroidy, Faust/Faust je mrtvý a Bazén (bez vody). Organizátoři ho v roce 2011 oslovili, zda by cenu mohli pojmenovat po něm - a on to přijal.
V loňském roce získala Cenu Marka Ravenhilla inscenace Agent tzv. společenský spolku Testis v režii Martiny Kinské. Předchozími laureáty jsou režiséři Dušan Pařízek, Daniel Špinar, Jiří Havelka, Ivan Krejčí, Martina Schlegelová, Adam Svozil, Mikoláš Tyc a David Šiktanc.
Inscenace Tomáše Dianišky Transky, body, vteřiny uvedená v Divadle Petra Bezruče, která je mezi čtveřicí letos nominovaných děl, se nedávno stala inscenací roku v anketě Ceny divadelní kritiky. Bodovala také v kategorii Talent roku, kde cenu dostal Jakub Burýšek, představitel hlavní role. A představení dostalo i cenu za nejlepší poprvé uvedenou českou hru. Autor se při psaní inscenace inspiroval pozapomenutým příběhem světové atletické rekordmanky Zdeny Koubkové, ze které se ve 30. letech minulého století stal po operaci muž.
Jméno Tomáše Dianišky je spolu s Igorem Orozovičem spojené i s inscenací Bezruký Frantík, kterou uvedlo Divadlo pod Palmovkou. Za mužský herecký výkon v ní dostal cenu Jakub Albrecht. Divadelní hra vypráví skutečný příběh chovance Jedličkova ústavu Františka Filipa, který se před 116 lety narodil bez rukou. Díky pomoci okolí vystudoval, pracoval i psal knihy. Ve svém rodišti v Jamném nad Orlicí na Ústeckoorlicku je dodnes legendou.
Třetí nominaci má inscenace Don Quijote, kterou v režii Jana Mikuláška uvádí Divadlo Husa na provázku, a čtvrtou Hadry, kosti, kůže v režii Martina Františáka, jež měla premiéru ve Švandově divadle v Praze a která podle poroty sugestivně evokuje čas a prostor soužití dvou významných a diametrálně odlišných umělců 20. století: národních umělců Jana Wericha a Vladimíra Holana.