Hlavní obsah

Největší investice v dějinách Brna. Nové nádraží s celou čtvrtí za 50 miliard a bude i metro

V okolí nového nádraží vznikne nová čtvrť až pro patnáct tisíc lidí. (Vizualizace: KAM Brno)Video: Tomáš Svoboda, Jan Kozel, Seznam Zprávy

Nové vlakové nádraží v Brně se posune osm set metrů jižněji od současného, stanice bude sedm metrů nad zemí. Městský architekt počítá, že se do soutěže na nový uzel s okolím přihlásí minimálně dvanáct týmů.

Článek

Brno je o něco blíž největšímu projektu v dějinách města. Nové vlakové nádraží změní ráz jižní části aglomerace, v okolí vznikne nová čtvrť včetně bulváru, který má předčit Václavské náměstí v Praze. V Jižním centru najde domov až patnáct tisíc lidí.

Městští i krajští zastupitelé kývli na přesun stanice o osm set metrů jižněji loni na jaře. Po roce už zaměstnanci kanceláře městského architekta ve spolupráci se Správou železniční cesty chystají velkou mezinárodní soutěž, jakou Česko ještě nezažilo. Vypíší ji v září a na jejím konci má být plán na nejmodernější vlakovou stanici ve střední Evropě.

„Vítězné studio také navrhne prostor v okolí nádraží. Počítáme, že se do soutěže přihlásí minimálně dvanáct studií, polovina z nich mezinárodních,” vysvětlil městský architekt Michal Sedláček.

Odborníci už v předchozích studiích vymysleli technické řešení stanice, teď přijde na řadu její vizuální podoba. „Bude to v podstatě dlouhý most, sto metrů široký a sedm metrů nad zemí. Taková stanice má velké výhody, neznamená bariéru v prostoru,” doplnil Sedláček.

Vítězný návrh si má vzít to nejlepší z moderních nádraží ve Vídni nebo Berlíně. „Chceme se tam inspirovat. Když člověk přijede do Brna, musí se cítit příjemně. Přednádražní prostor bude dvojnásobný než ten dosavadní, přesto musí mít lidské měřítko,” popsal městský architekt.

Vítězná kancelář ve svém projektu nabídne také řešení okolní infrastruktury, především městskou hromadnou dopravu nebo silnice. Právě to může být podle kritiků problém. Někteří politici a kritici odsunu poukazují na to, že je nevyřešená dopravní obslužnost a v okolí nastane dopravní kolaps.

Proti územnímu rozhodnutí na stavbu nádraží se ozvalo sdružení Děti Země. Na konci února podalo žalobu ke Krajskému soudu v Ostravě, historicky protestuje potřetí.

„V žalobě namítáme absenci závazného stanoviska na ochranu krajinného rázu, které nebylo vůbec vydáno. Dále namítáme nezákonné vydání závazného stanoviska na ochranu před hlukem, neboť se opírá o zcela nekvalitní hlukovou studii z roku 2012, která účelově podceňuje vyšší intenzity hluku v okolí tratí, zejména v Židenicích, a ještě nelogicky zohledňuje starou hlukovou zátěž,” uvedl šéf sdružení Miroslav Patrik.

Projekt také dlouhodobě kritizují nákladní vlakoví dopravci. Tvrdí, že s nimi nepočítal.

Nové nádraží má být zároveň stanicí pro severojižní kolejový diametr alias brněnské metro. Zadání na studii proveditelnosti stále chystá Správa železniční a dopravní cesty. Nelze počítat, že stanice metra vznikne ještě před vlakovým nádražím.

„Nicméně je mnohem jednodušší a levnější kopat shora než dělat tunel. Stačí vyhloubit prostor pro stanici a pak ji dostavět třeba za dvacet, třicet let. Cena samozřejmě záleží na tom, jak dalece budeme kopat, tedy jestli jen podzemní stanici nebo celý prostor od současné vlakové budovy až po prostor pošty,” naznačil Sedláček.

Čtvrť pro 15 tisíc lidí

V okolí nádraží má vyrůst čtvrť až pro patnáct tisíc lidí. Pozemky v Jižním centru vlastní několik velkých developerů. Plány ladí i ve spolupráci s městským architektem.

Čtyřhektarový projekt mezi ulicemi Opuštěná a Veselá chystají investoři z J&T Banky. V nové čtvrti budou stovky bytů, ale také obchody a kanceláře. Společnost chce žádat o územní rozhodnutí na konci roku. V roce 2024 může stavět první etapu.

„Bude to mix odpovídající modernímu městu. Zhruba polovinu plochy budou zabírat byty a drobné kavárny či obchůdky. Ve druhé části budou převažovat kanceláře,” uvedl Martin Kodeš, investiční ředitel a člen představenstva J&T Real Estate CZ.

Razantně se také změní prostor v blízkosti současného nádraží. Společnost Crestyl, která v roce 2017 koupila budovu bývalého Prioru, ve čtvrtek představila plány. Obchodní dům zbourá. Na jeho místě chystá nový veřejný prostor.

„V centru bude náměstíčko obklopené šesti budovami. Bude tam hotel, nájemní bydlení, kanceláře i obchody a služby,” vyjmenoval mluvčí Crestylu Ondřej Micka.

Ideální scénář počítá s otevřením za pět let. Kdy bude hotové nové vlakové nádraží, záleží na české vládě. Projekt musí posvětit desítkami miliard korun. SŽDC počítá se startem výstavby nejdříve za čtyři roky. Hotovo tak nebude dříve než v roce 2030.

Související témata:

Doporučované