Článek
Čínské investice v Česku jsou prozatím zklamáním. Z ohlášených 230 miliard korun z jarní návštěvy čínského prezidenta v Praze zatím doputovala maximálně desetina, a to ještě spíš do nákupu nemovitostí či podílů ve finančních skupinách. Opačným směrem ovšem podle zjištění Seznamu putovala rekordní částka. Největší zahraniční investice české firmy totiž v letošním roce směřovala právě do „Říše středu“.
„Letos je Čína v našem portfoliu číslo 1. Byla tam provedena jedna velká výrobní investice,“ uvedl v rozhovoru pro Seznam šéf státní exportní pojišťovny EGAP Jan Procházka.
Prezidentské ohlášky
O jakou firmu jde, ale odmítl uvést. „Nebylo domluveno s klientem, že bychom mohli tento projekt konkretizovat,“ uvedl Procházka.
Podle zjištění Seznamu jde ovšem o mladoboleslavskou Škodu Auto. Ostatně již na jaře při návštěvě čínského prezidenta Si Ťin-pchinga o rozsáhlých plánech české automobilky mluvil prezident Miloš Zeman. „V příštích pěti letech investuje v Číně na 60 miliard korun,“ uvedl v březnu na Žofíně český prezident.
Největší částí této čínské expanze je nákup podílu v čínském výrobním podniku SAIC Volkswagen, který byl do letoška společným podnikem čínského výrobce aut SAIC Motor a mateřského koncernu Škody Volkswagenu. Škoda Auto se tedy stala přímým podílníkem v čínských továrnách a další miliardy poputují do vývoje a výroby.
Že jde právě o tuto investici naznačuje i popis toho, co EGAP pojistil. „Pojistili jsme investici proti vyvlastnění a nemožnosti vyvést dividendy,“ uvedl Procházka.
Pětina škodovek jde do Číny
Už nyní je mimochodem Čína nejdůležitějším trhem pro českou automobilku. Díky vstupu do SAIC může v Číně i vyrábět pod vlastní značkou. Dosud produkty z čínských továren vyjížděly s označením SAIC Volkswagen, teď už na čínském trhu jezdí i „SAIC Škoda“.
„V případě kapitálového vstupu Škoda Auto do společnosti SAIC Volkswagen se jedná o formální akt, jehož cílem bylo především zlepšení postavení značky Škoda na čínském trhu včetně možnosti označovat vozy vlastní značkou SAIC Škoda. Obě strany se dohodly, že detaily transakce nebudou zveřejňovat,“ odmítl přidat podrobnosti k informacím Seznamu Tomáš Kubík, mluvčí mladoboleslavské automobilky.
Škodovka pronikala na čínský trh už od dob první republiky. V roce 1936 měla v „Říši středu" pět obchodních zastoupení. Aktuální expanze zintenzivnila v roce 2007. Tehdy vyvezla česká automobilka do Číny bezmála 30 tisíc vozů. Vloni to již bylo 282 tisíc. To je více než pětina celkových prodejů, které již několik let po sobě přesahují milion aut za rok.
VIDEO: Kam nyní směřuje nejvíce český export a co má společného s dostavbou Temelína?