Článek
Potvrzeno. Brněnští radní kývli na parkovací revoluci ve městě. Rezidentní parkování začne fungovat prvního září a má ulehčit hlavně místním řidičům. Úvodní etapa se dotkne historického jádra ohraničeného malým městským okruhem.
Kontroverzní projekt s mnoha odpůrci vedení města spustí měsíc před komunálními volbami. „My si to plně uvědomujeme. Pro město je to nezbytný krok pro regulaci statické dopravy. Chceme motivovat lidi, kteří tu nebydlí a odstavují auto třeba na týden, aby neblokovali ta frekventovaná místa,” vysvětlil brněnský primátor Petr Vokřál.
Radní v úterý představili rozmezí cen za rezidentní parkování. Konkrétní výši si určí jednotlivé městské části. Rezidenti v městské části Brno-střed zaplatí za první parkovací kartu 600 korun ročně, za druhou 15 000 korun. Abonenti, tedy podnikatelé a další řidiči s příslušným oprávněním, zaplatí 6000 korun ročně, za druhou 30 000.
Návštěvníci v autech už se přímo do ulic historického jádra nedostanou. Mohou však využít parkovací domy a místa v okolí centra, třeba v Rooseveltově ulici nebo v ulici Za divadlem. První půlhodina bude zdarma, za každou další hodinu zaplatí lidé 40 korun.
Každý rezident bude mít právo na 100 bezplatných parkovacích hodin ročně pro své návštěvy. Taková chvíle nastane, pokud k dotyčnému přijede třeba rodina odjinud nebo řemeslník. „Rezident, který sám vůbec nemusí mít auto, zadá SPZ auta návštěvy do systému,” vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Richard Mrázek.
Projekt má také mnoho kritiků. Spolek Brno autem, který kandiduje v komunálních volbách společně s občanskými demokraty, namítá, že v největší městské části zaniknou stovky pololegálních parkovacích míst. „Magistrát nebyl ochotný spočítat, kolik to bude,” upozornil předseda spolku Jan Mandát.
Prvního listopadu se modré parkovací zóny objeví v oblasti ulic Grohova, Antonínská a třída Kapitána Jaroše. Otázka je, jak rychle se bude rezidentní parkování šířit do dalších městských částí. „Určitě jsou tomu nakloněné třeba Žabovřesky nebo Královo Pole,” sdělil náměstek primátora pro dopravu Richard Mrázek.
Většina městských částí se však k projektu staví zdrženlivě nebo skepticky.