Článek
Advokát Filip Melzer strávil v servisu jen několik minut. Jeho dvoulitrový superb si technici vzali do parády a za chvíli mohl zase jet. V autě se změnila jen jedna maličkost, která však způsobila koncernu Volkswagen na celém světě obrovské problémy.
Advokátův vůz přišel zásahem techniků o nelegální software, který falšoval testovací měření vypouštěných škodlivin. Tak aby motory při uvádění na trh vyhovovaly evropským předpisům.
Video: Také Češi budou žalovat Volkswagen kvůli Dieselgate
I proto, že šlo o rychlou a bezbolestnou akci, nedává advokát Melzer, bývalý náměstek ministra spravedlnosti, Čechům na odškodnění příliš šancí.
„Já jsem dojel do servisu a řekl jsem, ať mi to opraví spolu s prasklou žárovkou. A během té doby, co mi vyměňovali tu žárovku, mi spravili i ten software. Já osobně jsem rozhodně žádnou újmu neutrpěl,” říká advokát.
První stovky Čechů se přesto podle zjištění Seznamu pokusí kompenzaci na koncernu Volkswagen vysoudit. Žalobu o odškodnění podají během několika týdnů. Jejich snahu zastřešuje nově vzniklá společnost Safe Diesel, pro niž pracuje významná advokátní kanceláří BBH, mezi jejíž klienty patří například nejbohatší Čech Petr Kellner.
Někteří právníci, kteří se zaměřují právě na odškodňování nebo na spotřebitelské spory, ale přesto pochybují, že se podaří s takovou žalobou uspět.
A jaká vám vznikla škoda, pane řidiči?
Zjednodušeně: Soud se bude ptát, jaká škoda majiteli auta vznikla. Tedy jak to, že má pod kapotou motor s podvodným softwarem, zasáhl do jeho peněženky. A to se bude podle právníků těžko vyčíslovat.
„Škoda znamená majetkovou újmu. To znamená, že žalující by musel prokázat, že se mu nějakým způsobem snížila výše majetku. Nebo by musel prokázat, že v důsledku té vady mu ušel nějaký zisk,” říká advokát Melzer.
A to by právě mohl být problém. V Česku je aférou Dieselgate postižených téměř 150 tisíc aut, především škodovek. Velkou část majitelů už přitom Ministerstvo dopravy svolalo do opraven a lidé si skutečně nechali úpravu provést. Přehrání softwaru trvá jen pár minut.
Další věc: Koncern Volkswagen sice zatím neoznámil, jaké řešení zvolí u všech typů motorů – zatím to ale nevypadá, že by se například u motorů o objemu 1,6 měla po zásahu zvýšit spotřeba nebo snížit výkon vozu. Což by také teoreticky mohlo být důvodem pro odškodnění.
Proč odškodnění? Vždyť auta jsou v pořádku
Odškodnění by bylo možné i v případě, že hodnota auta postiženého aférou výrazně klesne. Například když za něj člověku v bazaru nabídnou méně právě proto, že má upravený software. Jenže autobazary menší zájem o „dieselgatová“ auta nehlásí.
„Prodávají se stejně a stejně tak si i drží hodnotu, která odpovídá aktuální situaci na trhu ojetých vozidel. Podle dat skupiny AAA Auto není rozdíl v prodejních cenách ojetých aut před a po úpravě softwaru,” potvrzuje Martin Houška ze sítě bazarů AAA Auto.
Na to vše ostatně obrací pozornost i Škodovka a Volkswagen – auta normálně jezdí, projdou technickou i emisní kontrolou, s jejich motorem se po vypnutí softwaru nic neděje, žádné provozní náklady navíc řidičům nevznikají. Shrnuto: Pro odškodnění není důvod.
František Honsa, advokát kanceláře BBH, která žalobu kvůli Dieselgate sepisuje, to vidí jinak. „Opravdu každý, kdo přijde do autobazaru, si raději koupí auto, které je v souladu s právními předpisy,“ tvrdí. Upozorňuje také, že ještě není jisté, jaké následky bude mít zásah do motoru u všech typů motorů. Celkem jezdí po světě 11 milionů aut s upraveným počítačovým programem.
„I kdyby došlo k nápravě softwaru a nemělo to dopady na provoz vozidla, což se zdá, že bude těžko dosažitelné, opravené vozidlo z opatrnosti si raději nekoupíte, pokud máte stejně dobré vozidlo bezvadné,” říká Honsa.
U soudu chce argumentovat znaleckými posudky, že auta mají nižší hodnotu. Stejně tak zahraničními studiemi na toto téma.
Viník se přiznal. Tak v čem je problém?
Advokát Honsa navíc vidí pro žalující české řidiče velkou výhodu právě v příkladu z Ameriky. Úřady tam po Volkswagenu tvrdě požadují řešení, takže automobilka slíbila majitelům aut vyplatit až 10 tisíc dolarů odškodného. Nadto jejich auta vykoupí.
Důležité podle Honsy je, že se koncern k podvodům se softwarem přiznal. A pak podle advokáta platí jednoduchá právní rovnice: Kdo škodu způsobil, má ji také nahradit.
Americký příklad se ale zdá jiným českým právníkům nepoužitelný. Protože český systém funguje jinak – v USA existuje institut „sankční náhrady škody“. To znamená například vysokou pokutu, aby si ten, kdo podváděl, dal příště pozor. „Aby ho to odradilo od dalšího podobného jednání,“ říká advokát Melzer. Proto také Volkswagen na zahlazení skandálu ve Spojených státech vynaloží přes 14 miliard dolarů.
České právo je jiné ještě v další podstatné věci, která případný úspěch na odškodnění poněkud komplikuje – a to v administrativní rovině.
Česko nemá na rozdíl od USA takzvanou hromadnou žalobu. Tisíce lidí se tedy nemohou zjednodušeně jen připodepsat k jedné žalobě. Ale každý musí podat žalobu sám za sebe. Je to v případě sporů s velkým počtem poškozených složité, mimo jiné jen tím, že každý člověk musí zaplatit soudní poplatek.
Advokáti z BBH přesto tvrdí, že našli způsob, jak žalobu majitelům aut zjednodušit. Zatím si to schovávají jako své know-how.
Německý soud: Byl to jasný podvod
Žalující Češi se také mohou opřít i o lednový rozsudek z německého Hildesheimu. Je zatím nepravomocný, Volkswagen se totiž proti němu odvolal. Zní však přesně tak, jak by si představovala společnost Safe Diesel a její žalující klienti.
Soud nařídil automobilce vykoupit od majitele vůz Škoda Yeti. Nezabýval se tím, jestli vlastník kvůli Dieselgate přišel o čas, peníze, nebo jaká je hodnota takového auta. Konstatoval zkrátka, že Dieselgate byl evidentním podvodem, úmyslným klamáním spotřebitele a obcházením emisních předpisů. Dokonce podvod přirovnal k dřívější aféře s přimícháváním koňského masa do masové omáčky na lasagne.
„Konečně i na evropské půdě se jasně řeklo, že jestliže někdo manipulativním způsobem v rozporu s dobrými mravy nesprávně informuje spotřebitele o parametrech vozidla, tak za to musí nést odpovědnost,“ myslí si budoucí advokát majitelů aut Honsa.
Manažeři Volkswagenu jsou kvůli podvodu vyšetřovaní ve Spojených státech i v Německu. Každopádně jeho byznysu emisní skandál neuškodil. Loni zvýšil prodej o téměř čtyři procenta na rekordních 10,3 milionu vozů.