Hlavní obsah

Nejskromnější kampaň v historii. Dají se za 90 milionů vyhrát volby?

Co si o limitech na volby myslí bývalý šéf volební kampaně ODS Ivan Langer, expert na politický marketing a tvůrce několika úspěšných politických kampaní Martin Charvát a šéfreportér Seznamu Jindřich Šídlo.

V minulosti partaje utrácely víc. Zvládnou to s menším rozpočtem? Ivan Langer, bývalý šéf volební kampaně ODS, byl hostem studia Seznam. A spolu s ním kreativec Martin Charvát.

Článek

Pokud budeme brát vážně to, k čemu se politici zavázali, měla by být kampaň před sněmovními volbami letos v říjnu tou nejlacinější v novodobé historii. Každá strana může za předvolební propagaci podle zákona utratit 90 milionů korun.

I když to vypadá jako spousta peněz, volební kampaně největších českých stran byly v minulosti mnohem dražší - i když vezmeme v potaz oficiálně uváděné částky, jež nelze nijak ověřit.

Například už v roce 1992, tedy před 25 lety, stála úspěšná kampaň ODS „Budoucnost máte ve svých rukou" 120 milionů korun, které si strana půjčila v bance.

Zřejmě nejdražší kampaň v historii zažilo Česko v letech 2009-2010, kdy se strany nejprve chystaly na předčasné volby v září 2009. Když je Ústavní soud zrušil, přešla kampaň téměř plynule do další fáze, která vyvrcholila volbami v květnu 2010.

Podle oficiálních čísel tehdy ODS utratila 213 milionů a ČSSD 184 milionů, přestože její předvolební propagace byla viditelně masivnější.

Jak si strany dokážou poradit s letošním limitem? Co všechno se vlastně do limitu počítá? Dokážou strany nahradit tisíce billboardů účinnou webovou kampaní?

Ve speciálním studiu Seznamu diskutovali bývalý šéf volební kampaně ODS Ivan Langer, expert na politický marketing a tvůrce několika úspěšných politických kampaní Martin Charvát a šéfreportér Seznamu Jindřich Šídlo.

Doporučované