Článek
Česká kurýrní služba DoDo má za sebou další mimořádně úspěšný rok. Společnost rozvezla dvakrát víc objednávek a navýšila své tržby na 500 milionů korun. V letošním roce chce DoDo na svůj stoprocentní růst navázat a poprvé cílí na miliardový obrat. A zároveň plánuje vstup na německý a bulharský trh.
Významný nárůst obratu i objemu přepravených zásilek doprovázelo i nabírání nových kurýrů, kterých DoDo zaměstnává už přes 1 200. Rozrostla se také flotila rozvozových vozů s ekologickým pohonem na CNG – meziročně z 350 na 600. Díky významnému nárůstu poptávky po logistických službách i úspěšné expanzi firma za uplynulý rok odbavila na 2,6 milionu objednávek, což je o 1,4 milionu zásilek více než v předchozím roce.
Firma se v novém roce chystá expandovat
DoDo chce rychlé tempo růstu i expanze udržet také v roce 2021, pro který si start-up jako hlavní ambici stanovil překonat tržbami hranici jedné miliardy korun. K naplnění ambiciózního cíle má výrazně pomoci expanze do Bulharska a Německa. „V Bulharsku a Německu vnímáme velmi vysokou poptávku po službách kvalitní, rychlé a přesné logistiky a navíc již finalizujeme první obchodní dohody s významnými hráči z retailu i e-commerce, kteří na těchto trzích působí a logistiku chtějí řešit s námi,“ komentuje Michal Menšík, CEO DoDo.
Úspěch technologického start-upu DoDo a jeho rapidní růst rozhodně není jen výkyvem způsobeným koronavirovou krizí a s ní spojenými změnami v zákaznickém chování. Dokazuje to i fakt, že se na podzim minulého roku umístil na 2. místě v žebříčku Deloitte Technology Fast 50, který oceňuje nejrychleji rostoucí firmy ve střední Evropě. DoDo se tak stalo vůbec nejrychleji rostoucí firmou v Česku, přičemž mezi lety 2016 a 2019 firma zaznamenalo růst ve výši takřka 8,5 tisíce procent.
Za úspěchem stojí rozvoz potravin
Kontinuální růst DoDo lze připsat otevírání nových logistických divizí a zakázek v segmentu rozvozu potravin. Právě rozvoz potravin, pro který start-up založil specializovanou divizi DoDo Fresh, byl loni pro DoDo vůbec nejsilnější oblastí. Divize Fresh už při vypuknutí první epidemické vlny v březnu 2020 zaznamenala zhruba 50procentní nárůst objednávek z partnerských online supermarketů Košík nebo Tesco a nadále svoji pozici v rámci celého start-upu posilovala.
„Vedle potravin se nám velmi dařilo také v rozvozu zásilek e-shopů. Koronavirová krize významně urychlila digitalizaci, jíž se mnozí obchodníci dosud vyhýbali, protože ji nepovažovali za nutnou. Už na jaře si ale ověřili, že být online je pro další fungování v byznysu naprosto nezbytné,“ komentuje Michal Menšík.
Technologie je budoucnost, tvrdí šéf DoDo
Od roku 2017, kdy firmu převzal Michal Menšík, klade DoDo velký důraz na svůj technologický rozvoj. Například v minulém roce se logistická platforma dočkala významných inovací, přičemž vyvinut byl například automatizovaný robodispečer, který zajišťuje koordinaci rozvozů hotového jídla z restaurací KFC, a za pozornost stojí také novinka v podobě sledování polohy kurýra v reálném čase, aby měl zákazník dokonalý přehled o tom, kdy přesně mu zásilka dorazí.
Rok 2020 byl rokem, kdy bylo potřeba adekvátně reagovat na příchod pandemie a s ní spojené změny zákaznických potřeb. Hned během prvního týdne po zavedení první celostátní karantény start-up DoDo rozběhl rozvoz hotovek od online supermarketu Košík.cz. Za schopnost rozvážet tisíce jídel týdně a okamžité vytvoření nových pracovních příležitostí si vysloužil umístění v první desítce v kategorii E-commerce inspirace v anketě Křišťálová Lupa.
Start-up během koronakrize pomáhal také prostřednictvím svého projektu DoDobrovolník, v rámci něhož mimo jiné rozvážel ochranné pomůcky i jídlo do nemocnic a potřebným. Před Vánoci pak DoDo s online květinářstvím Florino spustily projekt, díky němuž si lidé mohli objednat individuálně nafocené a natočené vánoční stromky z pohodlí a bezpečí domova.