Hlavní obsah

Nejlepší podnikatelka Česka. Z garáže se dostala až k miliardovým tržbám

Radka Prokopová je Nejlepší podnikatel v Česku. Spolu se svým manželem zvítězili v soutěži EY.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Spolu se svým manželem je Radka Prokopová aktuálně nejlepší podnikatelkou Česka. A má to písemně. Vyhráli totiž titul EY Podnikatel roku a zemi reprezentovali i na mistrovství světa podnikatelů v Monte Carlu. Jejich příběh je ideální ukázkou amerického snu v Česku. Firma Alcaplast totiž začínala v garáži. Dnes je lídrem trhu se sanitární technikou a působí v 70 zemích světa.

Článek

I když název Alcaplast možná slyšíte prvně, je dost velká šance, že něco z vybavení vaší koupelny bude právě od nich. „Pokud by se to týkalo sifonové techniky, těch věcí, co vlastně nejsou moc vidět, tak tam si myslím, že ta pravděpodobnost může být 50 procent. Pokud bychom mluvili o zabudovaných nádržkách nebo žlabech do sprch, tam bych to tipla něco kolem 20 až 30 procent,“ říká Radka Prokopová.

Celkem má firma ve svém portfoliu zhruba 600 výrobků a už dávno se nesoustředí jen na český trh. Své zboží vyváží do 70 zemí světa. Podmínky a požadavky jednotlivých trhů se od sebe často dost liší.

Výhody pro ruského výrobce

„Někde se používají jiné průměry trubek, jiné jsou i zvyklosti. Například ve Skandinávii, kde mají spoustu dřevostaveb, se montuje jiným způsobem. Záleží jim na každém milimetru, důležitá je i stavební výška či průtok. Na jiných trzích jsou zase třeba velkorysejší a hledají i luxusnější sortiment – klasicky to jsou třeba emiráty. Kovové tóny a zlato má rádo i Rusko, " říká Prokopová s tím, že prorazit na některých trzích je těžké.

„Drží si trh. Když přijdu třeba do nadnárodního německého velkoobchodu s tím, že jsem český výrobce, pořád to prostě nemá tu hodnotu,“ vysvětluje Prokopová. Na trzích, kde má Alcaplast potenciál uspět, firma zakládá pobočky. „Přemýšlíme o Bulharsku, chceme něco dál budovat v Rusku, myslím, že máme v hledáčku i to Německo. Tam to pořád stojí za pokusy,“ dodává Prokopová. Kromě toho firma zvažuje i stavbu dalšího výrobního závodu, který doplní ten, jenž má firma v Břeclavi. Tentokrát by Alcaplast rád zamířil do Ruska. „Jedním z těch důvodů je clo a restrikce. Bylo by jednodušší být v Rusku domácí výrobce, i z toho důvodu, že je tam spousta státních zakázek a tam oni, na rozdíl třeba od nás, preferují místní firmy,“ říká Prokopová.

Růst v krizi

Zlomovým obdobím pro Alcaplast byla krize v roce 2008. Zatímco konkurence krachovala a topila se v problémech, Alcaplast rostl. „Těch faktorů bylo několik, ale jeden z těch nejdůležitějších byla vlastní výroba. Když jste pouhý překupovatel, výrobek nemusí být pokaždé stejný a zákazník si toho všimne,“ říká Prokopová.

Za více než 20 let, co je Alcaplast na trhu, prošly koupelny velkou změnou. „Přišel obrovský boom sprchových žlabů – takzvané ‚Walk-In’ koupelny, kde neoddělujete sprchový kout. Přestaly se téměř používat vany a koupelna se stala jednolitým prostorem,“ dodává Prokopová.

Geberit jako bolístka

Zatímco v některých kategoriích má firma poloviční podíl na trhu, má i svou bolístku. To je předstěnový instalační systém. Pro něj se totiž v Česku vžil název Geberit a ten chce zkrátka každý, i když tím někdy myslí jen zabudovanou nádržku do zdi a závěsný záchod.

Zpomalení kvůli stavebnictví

Alcaplast má obrat zhruba 1,6 miliardy korun. I tato firma dnes ale cítí, že ekonomika začíná zpomalovat a objednávky jsou menší. Jedním z důvodů je nedostatek lidí ve stavebnictví a fakt, že se v Česku staví méně než v minulých letech. „Řekla bych, že cítím, že v květnu, v červnu se to tu jakoby zastavilo. Možná je to tím, že firmy se poučily z té předchozí krize, možná víc řídí své zásoby nebo prostě jen když vidí, že zakázek je méně, tak neplní bezhlavě sklad, ale přemýšlí o tom,” říká Prokopová.

Doporučované