Článek
Nejznámější influenceři a youtubeři v Česku jsou s počtem kolem jednoho milionu sledujících vnímáni jako jedni z nejsledovanějších u nás.
Málokdo však ví, že v Česku vznikají videa momentálně nejúspěšnějšího tuzemského youtubera Steva Wattse, který stojí za vzdělávacím kanálem Steve and Maggie.
Seriál o Stevovi a jeho ptačí kamarádce, strace Maggie, je v současnosti nejznámějším dětským seriálem na světě, který je plně produkovaný v Česku. V polovině roku 2021 prolomil milník 12 milionů odběratelů youtubového kanálu Steve and Maggie. Tvůrci reagují na obrovský zájem, jen na YouTube mají videa na těchto kanálech za uplynulých 12 měsíců přes 2,2 miliardy zhlédnutí.
„Z celkového počtu pak byly z Česka za poslední rok zhlédnuty téměř dva miliony videí seriálu, což je ale asi jen 0,1 % všech zhlédnutí za rok,“ okomentoval Marek Kadlec, šéf společnosti Wattsenglish.
Hlavní představitel Steve Watts byl přitom českému publiku poměrně neznámý, dosud si užíval anonymity, kterou mu skýtal Liberec. V průběhu let se z něj však stala globální celebrita, která je velmi úspěšná na sociálních sítích, takže když vyjde na ulici v Londýně či Kuala Lumpuru, poznávají ho desítky příznivců a chtějí se s ním vyfotit.
Ve světě chtějí podpisy, v Česku ho neznají
Jeho domovem je však více než 15 let Liberec, kde Brit Steve Watts žije se svou českou manželkou a dvěma dětmi. Do Liberce ho přivedla náhoda.
„Od roku 2002 jsem pracoval jako učitel angličtiny v Japonsku, kde jsem formuloval základ nové metodiky: učit cizí jazyk stejně přirozeným způsobem jako jazyk mateřský. Napodobováním, opakováním, prostřednictvím prožitku se zapojením více smyslů a emoční paměti,“ vysvětluje Steve Watts.
Právě v Liberci potom od roku 2005 rozvíjel svou metodiku Wow!English, v rámci které se děti učí a užívají anglický jazyk zcela přirozeně a lehce. Wow! materiály mění podobu současné jazykové výuky dětí v předškolním a mladším školním věku. Vycházejí z nejnovějších psycholingvistických poznatků a osvědčily se po celém světě.
„Děti se učí nejen z tištěného materiálu, ale především z videopříběhů a videopísniček. Díky reálné lidské tváři a použití jazyka v kontextu děti zapojují emoční paměť, celý příběh prožijí a i lépe zapamatují,“ popisuje Watts.
Momentálně se touto prožitkovou formou učí děti ve více než 30 zemích světa. A to včetně České republiky, kam produkce distribuovala v loňském roce přes 10 tisíc kusů učebnic Wow!English do mateřských a základních škol. Celkově se tato vzdělávací metodika dostala do několika set tuzemských škol.
Polovina diváků už mluví anglicky
Edukativní příběhy a písničky se Stevem a malou animovanou strakou Maggie postupně začali využívat rodiče nejen pro výuku angličtiny coby cizího jazyka. V současnosti tvoří až polovinu zhlédnutí anglické verze seriálu přístupy z anglicky mluvícího prostředí.
Steva a Maggie si tak oblíbily děti kolem dvou nebo tří let, které si prostřednictvím seriálu osvojují slovní zásobu vlastního mateřského jazyka. Seriál byl z angličtiny předabován do dalších šesti jazykových mutací (španělština, portugalština, francouzština, němčina, italština, arabština).
Podle mezinárodní statistiky Social Blade je kanál Steve and Maggie momentálně na 38. příčce mezi stovkou nejúspěšnějších vzdělávacích kanálů na světě. YouTube však není jedinou platformou, kde jsou videa se Stevem a Maggie úspěšná.
V nabídce má videa se Stevem a Maggie Amazon Prime, Tubi TV nebo veřejnoprávní španělská TV3 – v lednu 2021 dosáhla videa na všech platformách 20 milionů hodin zhlédnutí. Z výukových videí se stal formát, který je úspěšný i pro nevzdělávací sféru. Nedávno na YouTube vznikl čistě hudební kanál Sing with Steve and Maggie, jehož obliba roste například na Spotify.
Doposud vznikala videa v libereckém animačním studiu formou 2D animace, nyní se natáčení také přesune do venkovních prostor a nové díly populárního seriálu o Stevovi a Maggie se budou natáčet v parku Mirakulum ve středočeských Milovicích.