Hlavní obsah

Nejistota na silnicích. Dopravci i obce kritizují změny související s mýtem

Od začátku nového roku začne platit mýto na 860 kilometrech silnic prvních tříd.Video: Tomáš Svoboda, Jan Kozel, Seznam Zprávy

Už za dva měsíce nový mýtný systém zahrne i 900 kilometrů silnic prvních tříd. Obce i dopravci vyčítají vládě, že ohledně zpoplatnění nemá žádnou koncepci. Placených silnic může příští rok ještě přibýt.

Článek

První leden 2020. Silnice nižších tříd zaplaví kamiony, které se budou chtít vyhnout placeným úsekům. To jsou obavy stovek obcí v Česku. Tvrdí, že velká nákladní auta ohrozí bezpečnost chodců a také zhorší komfort bydlení kvůli popraskaným domům, prachu a hluku.

Změna souvisí s novým mýtným systémem. Od prvního prosince jej bude nově provozovat sdružení firem CzechToll a SkyToll. Měsíc nato satelitní systém nově zpoplatní také 860 kilometrů silnic první třídy pro nákladní auta.

Obce se nesmířily s tím, že ministr dopravy Vladimír Kremlík porušil slib svého předchůdce Dana Ťoka a zpoplatnění „jedniček“ odkýval.

Svaz měst a obcí proto trochu ze zoufalství volá po zákazu tranzitní dopravy na silnicích druhých a třetích tříd. Lidé z obcí na menších tazích se bojí, že právě tam zamíří část kamionů. „Ta obava je naprosto oprávněná. Ministerstvo zpoplatní úseky jedniček s nejvyšší intenzitou dopravy. Už nyní si často kamiony krátí cestu po silnicích nižších tříd, v novém roce se to znásobí,“ řekla výkonná ředitelka Svazu měst a obcí ČR Radka Vladyková.

Potvrzuje to třeba starosta Olešnice na Blanensku Zdeněk Peša (NK). Po roce tam právě dokončují opravu silnice II. třídy číslo 362. Úpravy stály město a Jihomoravský kraj 50 milionů korun. „Už nyní si tudy řidiči kamionů často krátí cestu, protože blízká silnice I/43 mezi Brnem a Svitavami je často plná kolon. Denně tu projede asi 300 kamionů, intenzita se za posledních deset let ztrojnásobila. A zpoplatnění v novém roce bude obrovský problém, takové Waterloo,“ zdůraznil Peša. Podle něj kamiony ohrozí chodce a naruší život ve městě.

To, co vybereme, budeme muset utratit

Ministerstvo dopravy si to nemyslí. „Jsme toho názoru, že k objíždění nově zpoplatněných úseků na silnicích I. třídy nebude ve větší míře docházet,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Přitom sami dopravci přiznávají, že k tomu docházet může. „Zvlášť když se může trasa kvůli zákazům prodlužovat o desítky kilometrů,“ sdělil mluvčí sdružení nákladních dopravců ČESMAD Bohemia.

Kraje si také vyžádaly, aby stát pracoval s čísly o intenzitě dopravy. Také proto nyní měří, jak jsou města a obce nákladní dopravou zatížené. Měření se na jaře zopakuje. „Když už ministerstvo zavedlo zpoplatnění silnic prvních tříd, budeme požadovat, aby úseků přibylo, jinak se tam kamiony přesunou,“ řekla Vladyková s tím, že by se tak mohlo stát už v polovině příštího roku.

Některé obce namítají, že je uvažované zpoplatnění silnic druhých a třetích tříd neefektivní. „To, co stát vybere na daních z mýta na silnicích prvních tříd, bude třeba investovat na dopravní policii, značky a opravy poničených silnic nižších tříd. Nula od nuly pojde,“ kritizoval myšlenku Peša.

Vladyková přidává další problém. „V zákoně vůbec není specifikované, co přesně je tranzitní doprava. U zahraničních dopravců máme velmi malou efektivnost při vymáhání pokut, ať už kvůli chybějícím adresám doručování, malému množství odpočívadel a dalším potížím. Chybí opora v zákonech,“ namítla Vladyková.

I dopravci protestují

Protestují také nákladní dopravci. „Zákaz kamionů na menších silnicích bude komplikace pro zásobování. Přinese zdražení dopravy v důsledku delších neekonomických a neekologických jízd. Pro představu si vezměme stávající zákaz tranzitu přes Říčany, který některým vozidlům prodloužil cestu o desítky kilometrů a navíc je poslal na už tak přeplněnou Jižní spojku,“ popsal Felix.

Ministerstvo jen těžkopádně balancuje mezi požadavky obcí a dopravců a zákaz kamionů na silnicích druhých a třetích tříd pro kamiony nepotvrdilo. „Diskuse je na začátku. Je předčasné mluvit o termínech zavedení. Podrobnosti by Vám ale měli sdělit ti, kteří s tímto požadavkem přišli, tedy města a obce. Díky za pochopení,“ řekla Rezková.

Svaz měst a obcí apeluje na ministerstvo, aby předložilo jasnou koncepci zpoplatnění silnic. „O zavedení mýta na jedničkách jsme se dozvěděli až na jaře. Třeba zajištění dopravního značení je poměrně dlouhá správní činnost,“ namítla Vladyková.

Zároveň připomíná, že obce dál žijí v nejistotě, protože se kontroverzní mýtný tendr může příští rok opakovat. Antimonopolní úřad nedávno nepravomocně rozhodl, že smlouva s novým provozovatelem mýta je neplatná. „Za dvanáct až patnáct měsíců může být zase všechno jinak, což v obcích vyvolává velkou nejistotu,“ dodala Vladyková.

Ministr dopravy už dříve řekl, že díky novému provozovateli stát ušetří 2,5 miliardy korun ročně. Očekává se, že stát vybere na mýtném 12 miliard korun ročně.

Doporučované