Hlavní obsah

Nejen Leo Express, ale i RegioJet bude od ČD chtít stamilionové odškodnění

Foto: Seznam Zprávy

Firma RegioJet zatím chtěla od Českých drah „jen“ kolem 700 milionů korun, Leo Express necelou půl miliardu. Stanovisko Evropské komise jim dává do rukou zbraň, jak žádat ještě vyšší odškodnění.

Evropská komise Českým drahám hrozí vysokou pokutou za predátorské ceny na trase Praha–Ostrava. Přidávají se i konkurenční firmy, které státní firmu žalují o ušlé zisky a chtějí navíc další stamiliony.

Článek

Také společnost RegioJet je připravena rozšířit svou žalobu na České dráhy (ČD), pokud zůstane v platnosti stanovisko Evropské komise, že vlaky národního dopravce jezdily od roku 2011 až do roku 2019 na trase Praha–Ostrava za predátorské ceny a poškozovaly konkurenci.

Podle majitele RegioJetu Radima Jančury zatím jeho firma po ČD požaduje „jen“ 712 milionů korun. Tato částka má zahrnovat pouze škody, které jí České dráhy měly způsobit v prvních zhruba pěti letech vzájemného konkurenčního boje. Případné rozšíření žaloby o dosud nepostižené období prý bude záležet na dalším právním posouzení celého případu.

„Musí to detailně analyzovat naši právníci, zda to například není promlčené. Také je třeba ověřit, jak dlouho měly České dráhy dominantní postavení na trhu a měly za povinnost se vyvarovat jeho zneužívání. Ale pokud se ukáže, že je možné žalobu rozšířit, tak ji rozšíříme,“ uvedl pro Seznam Zprávy Jančura.

O rozšíření žaloby na České dráhy už informovala i společnost Leo Express podnikatele Leoše Novotného, která měla být údajným protisoutěžním chováním státem vlastněné firmy taktéž poškozena.

Svou původní žalobu, kdy po ČD požadovala 468 milionů korun, teď mění na podstatně vyšší částku: 1,050 miliardy korun.

„Vzhledem k závěrům Evropské komise Leo Express očekává, že české soudy brzy rozhodnou v jeho prospěch,“ uvedla firma v tiskovém prohlášení.

Evropská komise případ nazvaný Falcon vyšetřuje už od roku 2016. Po čtyřech letech zkoumání dospěla k předběžnému závěru, že České dráhy porušují antimonopolní pravidla, a to tím, že účtují zákazníkům ceny pod úrovní nákladů. Údajné přešlapy se mají týkat v první řadě právě vlaků na trase Praha–Ostrava.

Sdělení výhrad, o kterém jako první v předstihu informovaly Seznam Zprávy, zaslala komise české firmě 30. října a ve stejný den o celém případu informovala veřejnost.

Ceny jízdenek nižší než náklady

„Konkurence v odvětví osobní železniční dopravy může tlačit ceny dolů a zvyšovat kvalitu služeb ve prospěch spotřebitelů. Prospívá i životnímu prostředí, neboť cestující v souladu s cíli zelené dohody přecházejí na železnici. V tomto případě však máme obavy, že České dráhy stanovovaly predátorské ceny, což je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže EU,“ uvedla v prohlášení eurokomisařka Margrethe Vestagerová.

Predátorské ceny měly poškodit právě Leo Express a RegioJet, které na trh vstoupily v letech 2011 a 2012. Podnákladové ceny ČD jim v prvních letech způsobovaly nečekané ztráty, protože se cenové politice dominantního hráče chtě nechtě musely přizpůsobit.

„Šetření komise ukazuje, že se ČD zřejmě domnívaly, že RegioJet a Leo Express na trase Praha–Ostrava (a nejen na ní) expandují příliš rychle. ČD reagovaly na tuto hrozbu tím, že nabízely své služby za ceny, které nepokrývaly jejich náklady. Cílem bylo narušit hospodářskou soutěž na trhu. Komise proto dospěla k předběžnému názoru, že v letech 2011 až 2019 ČD uplatňovaly na trati Praha–Ostrava predátorské ceny,“ uvedla ve svém prohlášení Evropská komise.

Právo na obhajobu

Takzvané sdělení výhrad, které komise zaslala Českým drahám, představuje formální krok při vyšetřování údajného porušování antimonopolních pravidel EU. Podobně jako v trestním řízení funguje sdělení obvinění. České dráhy teď mohou dokumenty obsažené ve spisu přezkoumat, písemně na ně reagovat a vyžádat si případně i ústní slyšení.

Pokud ale Evropská komise i poté, co dráhy uplatní své právo na obhajobu, dospěje k závěru, že existují dostatečné důkazy o protiprávním jednání, může už přijmout konečné rozhodnutí: Zakázat Českým drahám toto jednání a uložit jim pokutu až do výše 10 procent ročního obratu. To by v případě ČD mohlo dělat až 4 miliardy korun.

Žaloby o stamiliony korun ze strany Leo Expressu a RegioJetu jsou tak vedle toho dalšími finančními postihy, které drahám hrozí.

ČD: Na soudy to vliv nemá

České dráhy se proti námitkám vzneseným ze strany Evropské komise chtějí aktivně bránit. Hodlají využít „všechny procesní nástroje“, aby prokázaly, že z jejich strany k porušení právních předpisů nedošlo.

Česká státní firma zdůrazňuje, že sdělení výhrad Evropskou komisí stále není finálním rozhodnutím, které by závazně říkalo, že antimonopolní pravidla skutečně porušila a je povinna pokutu zaplatit. Podle názoru ČD sdělení výhrad v tuto chvíli nemá ani vliv na probíhající soudy s konkurenčními dopravci.

„Celá věc běží již cca 10 let. Jedná se o záležitost, kterou současné vedení zdědilo po svých předchůdcích a nyní se s ní musíme co nejlépe vypořádat. Sdělení výhrad je procesním krokem, ke kterému se po seznámení s ním vyjádříme. Není to rozhodnutí ve věci, celá záležitost může skončit u soudu, v této fázi ale ještě nejsme. S Evropskou komisí budeme korektně spolupracovat a komunikovat. Cílem je minimalizovat negativní dopady na ČD,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel firmy Václav Nebeský.

Majitel RegioJetu Radim Jančura považuje za klíčové, že případ Falcon i jiné podobné spory už České dráhy natolik „vyškolily“, že si dnes již netroufají podobně agresivní politiku, jako tomu svého času bylo na trase Praha–Ostrava, používat. „Ale kdyby s tím tehdy nezačaly, mohl být RegioJet i Leo Express daleko dříve v zisku,“ poznamenává podnikatel Jančura.

Doporučované