Článek
Start nového českého mýtného systému zamotává hlavu vládním politikům. Aktuálně hlavně kvůli hrozícím kolonám autodopravců, kteří se včas nezaregistrovali. V druhém sledu i kvůli nejisté právní situaci, kdy hrozí, že plnění sporné smlouvy s provozovatelem (konsorcium CzechToll/SkyToll) bude během příštích týdnů s definitivní platností zakázáno. Vyvstávají otázky, čím a jak ji případně nahradit.
Jistou útěchou pro Babišův kabinet může být to, že starosti s mýtnými systémy mají teď i vlády a parlamenty v okolních zemích – v Německu a na Slovensku. Za pozornost stojí, že se tamních mýtných kauz účastní i firmy Kapsch a SkyToll, které spolu v Česku o výběr dálničních poplatků válčí.
Skandální kontrakt s Kapschem v Německu
V berlínském Bundestagu byla v minulých dnech ustanovena parlamentní vyšetřovací komise, která od 12. prosince začne řešit otázky kolem smlouvy uzavřené loni v prosinci spolkovým ministrem dopravy Andreasem Scheuerem.
Horlivý politik CSU podepsal kontrakt o výběru mýtného na německých dálnicích s konsorciem firem Kapsch a CTS Eventim, aniž by přitom vyčkal, jak dopadne probíhající mezinárodní soudní spor.
Mělo jít vlastně o systém elektronických časových kuponů pro osobní automobily, jaký se nyní připravuje místo papírových známek i u nás. Problém byl v tom, že německá vláda chtěla své dosud zdarma užívané dálnice zpoplatňovat tak, že domácím majitelům osobáků by vybrané peníze kompenzovala. Zejména Rakousko v tom vidělo diskriminaci. Podalo na souseda žalobu a Soudní dvůr Evropské unie letos v červnu německý projekt označil za nezákonný, v rozporu s unijním právem.
Celý záměr tak padl pod stůl. Scheuerovo ministerstvo dopravy smlouvu s rakouskou rodinnou firmou Kapsch vypovědělo, ovšem finanční nároky dodavatele tím zahlazeny nebyly. Hodnota zakázky byla dříve vyčíslena na 120 milionů eur (přes tři miliardy korun).
Němečtí ekonomičtí a právní experti se teď obávají soudních sporů s Kapschem o ušlý zisk. Parlament bude řešit, jak je vůbec možné, že k něčemu takovému mohlo dojít, a kdo je viníkem. Je to voda na mlýn německé opozici, která vznik vyšetřovací komise iniciovala a mluví o skandálním chování ministra Scheuera.
Slováci šokováni z výnosů SkyTollu
V minulých dnech se kvůli svému mýtného systému rozproudila bouřlivá debata také na Slovensku. I tam mluví opozice o skandálu. Rozbuškou byla zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu Slovenské republiky. Podle jeho analýzy dosáhly dosavadní výnosy z mýtného od nákladních automobilů – za devět let provozování – v přepočtu 40,4 miliardy korun.
Přitom ale z této sumy získal tamní privátní provozovatel SkyToll 48 procent, další soukromé firmy 7 procent a na stát zbylo jako čistý výnos jen 45 procent (v Česku jsou nyní náklady na provoz systému kolem 15 procent, zbytek jde státu). Poslanec Demokratické strany Miroslav Ivan označil zveřejněná čísla za šokující. Kontrolní úřad i opoziční strany mluví o obrovské neefektivitě a nehospodárnosti.
Podobné pozdvižení vyvolala další nově zveřejněná informace, že slovenský stát si mýtný systém, pokud by jej chtěl na začátku roku 2023 (po 13 letech trvání zakázky) získat do vlastnictví, bude muset od SkyTollu draze odkoupit. Náklady by šly do miliard (v Česku má systém ve vlastnictví přímo stát).
Zmíněný slovenský poslanec Ivan vyzval ministra dopravy, aby se vyvaroval jakýchkoliv kroků, které by znamenaly prodloužení kontraktu. Opozice považuje smluvní podmínky za „absolutně skandální” a žádá orgány činné v trestním řízení, aby se zjištěnými skutečnostmi zabývaly, protože podle nich bylo spácháno hned několik trestných činů.
Slovenská mýtná zakázka je z roku 2008, tedy z éry Ficovy vlády. Firma SkyToll, jejímž konečným vlastníkem je český podnikatel Petr Syrovátko (spolumajitel skupiny Syner), tehdy vyhrála veřejnou soutěž s nejdražší nabídkou, když všichni její konkurenti byli z tendru pro údajné nesplnění podmínek vyloučeni, včetně rakouského Kapsche.
Středoevropské bitevní pole
V Česku se něco podobného odehrálo v roce 2005, kdy tehdejší soutěž v čase Paroubkovy vlády vyhrála za velmi podezřelých okolností právě firma Kapsch. S druhou nejdražší nabídkou byli také všichni její konkurenti vyřazeni. Případ podobně jako nyní v Německu vedl k ustanovení parlamentní vyšetřovací komise, nicméně žádná obvinění nakonec nepadla. Kapsch v Česku plní funkci výběrčího mýta do dnešních dnů, kdy mu původní desetiletá smlouva – nakonec o tři roky prodloužená – definitivně končí.
Nahrazuje jej se svým satelitním systémem konsorcium firem CzechToll (ze skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera) a zmíněného slovenského SkyTollu ovládaného Petrem Syrovátkem. Není bez zajímavosti, že Syrovátko s Kellnerem jsou dlouholetí přátelé z rodného Liberce, kteří spolu měli řadu společných projektů, hlavně v oblasti developmentu, ale také v místním hokeji. I proto se už před lety spekulovalo, zda skutečným majitelem slovenského SkyTollu není daleko movitější Kellner.
Byla to rakouská rodinná firma Kapsch, kdo označil průběh nedávného českého mýtného tendru za nečistý, stejně tak i podpis smlouvy s konsorciem CzechToll/SkyToll. Definitivní výrok ale musí dát Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a Nejvyšší správní soud.
Jisté je, že vzájemné šarvátky a právní spory Kapsche s duem Kellner–Syrovátko mají nyní už středoevropský rozměr. Nelze je vnímat izolovaně.
Dva kohouti uprostřed Evropy
Kapsch
Rakouská rodinná firma, v jejímž čele stojí podnikatel Georg Kapsch, mimo jiné prezident federace rakouských průmyslníků. Firma po celém světě zaměstnává přes 7 tisíc zaměstnanců. Ve fiskálním roce 2017/2018 uvedla obrat 1,15 miliardy eur. V Česku provozovala mýtný systém od ledna 2006. Působí například i v Polsku.
SkyToll
Od ledna 2010 provozuje slovenský mýtný systém. Později začala na Slovensku spravovat i systém elektronických dálničních známek. Angažovala se též při přípravě ruského mýtného systému. Od prosince 2019 zahajuje provoz nového českého systému, který vybudovala v konsorciu s pražskou firmou CzechToll (součást skupiny PPF). Jediným akcionářem SkyTollu je společnost Ibertax se sídlem v Bratislavě, ale jako konečný vlastník je uváděn český podnikatel Petr Syrovátko.