Hlavní obsah

Nejdiskutovanější motiv voleb v Brně? Kontejner na papír. Chybělo dominantní téma, shodují se politologové

Předvolební spoty v Brně bavily uživatele internetu. Politici rapovali i lezli do popelnic.Video: Tomáš Svoboda, Jan Kozel, Seznam Zprávy

V Brně vrcholí kampaň před komunálními volbami. Ve spotech lákajících voliče řádí falešný Babiš, mluvící popelnice i rapující primátor. Podle politologů strany nenašly konkrétní téma trápící Brňany.

Článek

Popelnice číslo 00892. Kontejner na papír v brněnské Mokré Hoře je nejdiskutovanějším motivem letošních komunálních voleb. Republiku pobavil sociálnědemokratický kandidát na primátora Oliver Pospíšil, který si ve spotu vlezl přímo mezi odpadky a slibuje důchodkyni nulové poplatky za popelnice. „Je to nejspíš nejdiskutovanější video letošních voleb a nebál bych se jej zařadit do kategorie politického bizáru,” zhodnotil předseda Institutu politického marketingu Karel Komínek.

Podle něj v komunálních volbách, v nichž se uchází o přízeň voličů desítky tisíc uskupení, často scházejí peníze na profesionální kampaně, a proto kandidáti občas vytvoří úsměvné a nekvalitní spoty.

Pospíšilovo video vidělo na internetu téměř 300 000 lidí a v neděli na něj zareagovalo vlastním kouskem hnutí Žít Brno. Jeho lídryně Barbora Antonová si povídá se stejnou popelnicí a promlouvá k Oliveru Pospíšilovi. Sociálním demokratům vyčítá nejasnou koncepci a rozporuplné výroky v otázce pomoci sociálně slabším. „Ráda bych vás informovala, že v našem projektu na ukončování bezdomovectví 48 rodin z 50 prodloužilo smlouvu bezdlužně. Správně by tyhle problémy měla řešit vaše strana. Jenže vy jste pro tyhle rodiny neudělali nikdy nic,” vyčetla lídrovi ČSSD v Brně.

Podle politologa z brněnské Masarykovy univerzity Miloše Gregora se reakce hnutí Žít Brno dala očekávat. Podle něj členové zareagovali s nadhledem. „Ten obsah může působit lehce vtipně, ale ne tak trapně jako v případě ČSSD. Možná bych se pozastavil nad délkou videa. Tři minuty už mohou uživatele nudit,” řekl Gregor.

Sám Pospíšil svého volebního příspěvku nelituje, i když přiznává, že bylo kontroverzní. „Máme nízkorozpočtovou kampaň. Video jsme si dělali sami. Byl to takový nedělní nápad,” vysvětlil Pospíšil.

Podle Gregora letošnímu předvolebnímu boji v Brně schází nějaké ústřední téma a strany často sahají k šablonovitým heslům. Jako příklad uvedl brněnské volební billboardy hnutí ANO. Jednotliví kandidáti na starosty městských částí vyzývají ke zlepšení života. „U hesla Kateřina chce lepší Komín je znát, že kampaň tvořili lidé v Praze a nepozastavili se nad názvy jednotlivých brněnských městských částí,” dodal Gregor.

Do virálních videí se pustili také další lídři v Brně. Občanská demokratka Markéta Vaňková si zahrála v sérii videí s falešným Babišem alias Adamem Vrbasem. Primátor Petr Vokřál se proměnil v dýdžeje. Rapujícího politika viděly stovky tisíc lidí. „Myslím, že to byla jasná strategie. Přitáhnout pozornost a teprve pak vyjít s dalšími videi, které prezentují program hnutí ANO,” myslí si Gregor.

Zelení vyrukovali se spoty, které mají dominantní heslo No Jasně, které odkazuje k jedničce brněnské kandidátky Zelených Jasně Flamikové.

Doporučované