Článek
Nejdelší mořský most na světě zahajuje svůj provoz. Pětapadesátikilometrová stavba spojující čínské regiony Hongkong, Ču-chaj a Macao má být součástí strategie Pekingu usilující o co nejlepší dopravní propojení Hongkongu s pevninskou Čínou. Cestující si díky mostu zkrátí cestu z původních čtyř hodin na pouhých 45 minut. Podle odhadů by po mostě do roku 2030 mělo denně projet až 29 000 vozidel převážejících 126 000 pasažérů. Součástí mostu je i podvodní tunel. Pro vjezd na most však bude potřeba speciální povolení, kterých Čína prozatím vydala 10 000.
Podle hongkongských aktivistů, kteří stavbu kritizují, stojí za plánem na sbližování infrastruktur snaha o prosazování silnějšího čínského vlivu v provincii, která byla až do roku 1997 pod britskou správou a její silně autonomní postavení se v posledních letech stále oslabuje. Právo na vlastní vládu a oddělené zákonodárství Hongkongu vyprší v roce 2047.
Aktivisté tvrdí, že celý megalomanský projekt za 20 miliard dolarů (více než bilion korun) je zbytečný. Pevninská Čína je podle nich již nyní s Hongkongem dostatečně spojena jak pozemními, tak mořskými cestami a jedná se tak pouze o politický symbol.
Propojení břehů delty Perlové řeky vlévající se do Jihočínského moře skrze město Ču-chaj plánované původně na rok 2016 provázejí rovněž obavy o bezpečnost, zprávy o korupci a smrtelné nehody dělníků. Ochránci přírody zdůrazňují vliv stavby na životní prostředí, zejména pak na populaci ohrožených čínských bílých delfínů. Místní média pak v dubnu zveřejnila video, z něhož je zřejmé, že se betonové kvádry, které jsou součástí mostu, rozpojují. Čínští vyšetřovatelé však v konstrukci žádné chyby neshledali.