Článek
„Obzvlášť v turistických oblastech zákazník stále naráží na praktiku předražování – ať už je to machinace s taxametrem, nebo čistě to, že řidič si prostě naúčtuje dopředu daleko vyšší cenu, než by měla být,“ vyjmenovává nejčastější fígle nepoctivých taxikářů Ondřej Krátký.
Spoluzakladatel aplikace Liftago se už několik let snaží měnit svět taxislužeb i jejich pověst a docela se mu to daří. Loni s nimi Češi projezdili přes 400 milionů korun. A Liftago a další nové platformy a služby mají vliv na to, že tyto „staré taxikářské fígle“ pomalu mizí.
Z centra na letiště rozdíl několik stovek
Jenže ani nové aplikace nejsou samospásné. „Tady mezi ty novější nešvary patří to, když se řidič úzkostlivě drží doporučené trasy podle navigace. Některé používané navigace totiž nejsou vždy přesné nebo vhodné pro taxislužbu. Vedou rychlejší trasou, což ale znamená, že například cesta z letiště do centra může být o několik kilometrů delší a o několik set korun dražší. Dalším nešvarem může být samozřejmě to, že řidič volí záměrně jinou trasu, protože zákazník nesleduje při jízdě aplikaci,“ dodává Krátký.
V otevřeném rozhovoru pro Seznam rozkryl fungování taxi scény v Česku a upozornil na hrozbu, kterou vidí ve zvyšujícím se počtu taxikářů v Praze. Na jednu stranu sice klesá cena pro koncového zákazníka, na druhou se ale zhoršuje kvalita služeb, města se zbytečně zaplňují auty a podnikání se dostává na hranu zákona. U některých řidičů navíc nejde ani zjistit, zda mají všechna povolení a oprávnění.
Liftago
Česká firma, kterou v roce 2013 založili Martin Hausenblas, Juraj Atlas a Ondřej Krátký.
Jako první na trhu nabídla zákazníkovi možnost výběru z nabídek profesionálních taxikářů podle hodnocení řidiče, času příjezdu, typu vozu a odhadu ceny.
Každý řidič jezdící pro Liftago si určuje, kterou zakázku vezme.
80 korun za hodinu na hlavní činnost
„V normálně fungující taxislužbě je běžný výdělek řidiče 250 až 350 korun za hodinu,“ říká Ondřej Krátký. Na trhu se ale objevují firmy, které řidičům půjčují vozy a za hodinu jim vyplácejí třeba jen 80 korun. „Já si pouze myslím, že je to neudržitelné a neodpovídající základní životní úrovni, aby kdokoliv za hodinu svého času získával 80 korun. Pokud to není student, který si přivydělává na brigádě.“
Polské vízum
Řidiči, kteří se s touto částkou spokojí, podle něj nepatří k těm nejkvalitnějším a často se ani nejedná o Čechy. „Takoví řidiči přicestují na polská víza a je to taková brigádnická šedá záležitost,“ vysvětluje Krátký. Jak dodává, otázkou je, jestli i samotná firma platí všechny potřebné poplatky a daně.
Právě cizinci se přitom podílejí na tom, že v Praze počet taxikářů rekordně roste. Jen za posledních 20 měsíců vydal pražský magistrát téměř 7 tisíc nových oprávnění. „Všichni se rozhodně neuživí,“ varuje Krátký.
Zatímco v roce 2016 jezdilo po Praze zhruba 6,5 tisíce taxikářů, dnes je jich už 11,5 tisíce. „Od prvního července 2018 do dnešního dne jsme vydali celkem 6856 oprávnění řidiče taxislužby,“ potvrdil pro Seznam Zprávy Tadeáš Provazník z Magistrátu hlavního města Prahy. Vysvětlil, že některé licence byly zcela nové, jiné obnovené. Zhruba dva tisíce z nově registrovaných pražských taxikářů jsou přitom podle Krátkého právě cizinci.