Článek
Obrovská rána, která první aprílový den poslala do šrotu trolejbus v brněnské Křenové ulici a zranila přes čtyřicet lidí, může znamenat i konečnou pro další vozy typu 21 Tr. Po Česku jich stále jezdí osm desítek, nejvíc právě v Brně.
Drážní úřad, který vydává vozům ve veřejné dopravě takzvané průkazy způsobilosti, to sice považuje za krajní, ale ne nereálné řešení. „Nechceme předjímat závěry vyšetřování Drážní inspekce, policie a brněnského dopravního podniku. Samozřejmě i úplné vyřazení z provozu je varianta,” uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.
Podle neoficiálních informací trolejbusu v Křenové ulici prasklo rameno u předního pravého kola a ke stejnému typu nehody došlo i v únoru mezi Šlapanicemi a brněnskou Slatinou. „Máme takové zkazky, že už došlo k podobné mimořádné události, která nebyla hlášená. V takovém případě by hrozila provozovateli pokuta a jen by to prokazovalo, že s trolejbusy tohoto typu není něco v pořádku,” doplnil Novák.
Brněnský dopravní podnik se brání, že problém nijak nezatajil. „Můžeme potvrdit, že v únoru došlo k nehodě trolejbusu mezi Šlapanicemi a Slatinou. Tato nehoda byla řádně nahlášena jak Drážnímu úřadu, tak Policii ČR. V současné době je v přestupkovém řízení," sdělila mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.
Některé trolejbusy typu 21 Tr jezdí v Česku už dvacet let. „U nás to bylo první nízkopodlažní vozidlo,” uvedl Marian Čech z brněnského dopravního podniku. Pracuje tam jako šéf technického provozu trolejbusové dopravy.
Některé vozy tam mají za sebou i tři generální prohlídky, které se dělají jednou za šest až osm let. Při takovém typu údržby zůstane z vozu jen kostra a zbytek třicítka techniků vymění. „S provozem tohoto typu trolejbusu jsme spokojení,” řekla Tomaštíková.
Právě Brno má největší trolejbusovou flotilu v republice. Na třináct linek může vyrazit 150 vozů. Třiašedesát z nich, tedy téměř polovina, nese označení 21 Tr. Jejich konec by pro Brno znamenal komplikace. „Zatím nepředpokládáme, že k takové situaci dojde. Pokud ano, budeme reagovat například výměnou za autobusy nebo změnou jízdních řádů,” dodala Tomaštíková.
Brněnský dopravní podnik nedávno zrušil zakázku na nákup 25 kloubových trolejbusů za 425 milionů korun. S nehodou to nijak nesouvisí.
I v případě, že se neprokáže nepředvídatelná technická závada, budou v Brně nucení velkou část flotily postupně obměnit. Typy 21 Tr jsou na hraně životnosti. „Vydrží maximálně šest sedm let. Navíc je to komplikovanější s náhradními díly,” poukázal Čech na fakt, že se tento typ už dlouho nevyrábí.
Dopravní podnik teď připravuje strategii obnovy. „Trolejbusy jako typ přepravy v Brně ohrožené nejsou. Jejich zastoupení ve vozovém parku chceme udržet,” ujistila Tomaštíková.
Ostatní dopravní podniky se typu 21 Tr v minulosti zbavovaly. A trolejbusy často levně mířily do Brna. Třeba Jihlava takto na jih Moravy prodala osm kusů z celkových deseti. „Předtím jsme je nové kupovali maximálně po dvou. Takže platilo co kus, to originál, což vedlo k menší oblibě těchto trolejbusů jak mezi řidiči, tak u personálu dílen. Tento typ trolejbusu trpěl korozí karosérie více než současné typy trolejbusů Škoda 24 Tr a 26 Tr,” přiznala Aneta Hrdličková z jihlavského dopravního podniku.
O osudu trolejbusů napoví vyšetřování nehody v Křenové ulici. Může trvat až rok, ale vyšetřovatelé chtějí i s ohledem na co nejvyšší bezpečnost skončit co nejdříve.