Hlavní obsah

Nehoda na D1: Kamion s olejem mohl na dálnici i v neděli, měl výjimku

Foto: HZS Středočeského kraje

Cisterna s palmovým olejem se v neděli kolem 19:30 převrátila na bok přes oba jízdní pruhy a začala hořet.

aktualizováno •

Hromadná nehoda na dálnici D1 poškodila i povrch silnice. Rozsah se bude teprve zjišťovat. Bourající kamion ale jízdou po D1 zákon o provozu na pozemních komunikacích neporušil. Na přepravu i v neděli měl výjimku.

Článek

Kamion, který v neděli havaroval na D1, měl podle policie kvůli svému nákladu výjimku, a mohl tak po dálnici jet. Nehoda se stala v neděli před 19:30. V tuto dobu (v neděli od 13 do 22 hodin) mají ale kamiony podle zákona o provozu na pozemních komunikacích zakázáno vyjíždět na dálnice a silnice první třídy.

„Olej, který cisterna převážela, byl v zahřátém stavu, tedy ve stavu podléhajícím zkáze. Kamion tedy na dálnici jet mohl. Další okolnosti jsou předmětem policejního šetření,“ vysvětluje mluvčí benešovské policie Eva Stulíková.

Mimo zboží podléhajícímu zkáze mohou řidiči kamionů vyjet i v neděli na dálnici, pokud převáží živá zvířata, pohonné hmoty, chemické látky podléhající teplotním změnám nebo třeba poštovní zásilky.

Proč se kamion převrátil na bok, zatím není jasné. Podle prvních zjištění policie se řidič srazil s projíždějícím vozidlem. Mluvčí nechtěla upřesnit, které přepravní společnosti kamion patřil.

Nedělní tragická havárie na dálnici D1 si vyžádala jeden lidský život a dvě středně těžká zranění. Záchranáři ošetřili celkem deset lidí. Bourala cisterna s palmovým olejem a pět osobních automobilů. Hasiči škodu předběžně vyčíslili na deset milionů korun. Jen oprava komunikace bude stát miliony.

„Pokud jde o finanční odhad, budeme určitě hovořit o milionech korun, ale přesně to budeme vědět až v následujících týdnech,“ nechce předjímat celkovou škodu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Cisterna a bourající automobily poškodily svodidla. Na komunikaci se také vylil palmový olej, který začal tuhnout, a pro hasiče nebylo snadné ho odčerpat. Kvůli požáru navíc popraskaly betonové desky dálnice. Silničáři je proto museli asfaltovat.

„V následujících týdnech dorazí na místo experti. Budeme odebírat vzorky, dělat vývrty a zjišťovat přesný rozsah poškození. Zároveň odborníci stanoví i způsob, jakým to poškození napravíme, pak teprve budeme moci hovořit o rozsahu poškození a nákladovosti,“ říká Rýdl.

Pro experty bude důležité zjistit, jak velký žár na povrch dálnice působil a jak dlouho. Od toho se bude podle odborníka Petra Bureše z laboratoře Vialab odvíjet míra poškození a způsob opravy.

„Obecně při požáru dochází k degradaci povrchu dálnice. Vlivem vysokých teplot mohou na cementobetonových krytech vznikat trhliny a u asfaltových povrchů dochází k degradaci asfaltových vrstev, v extrémním případě může dojít ke shoření asfaltového pojiva,“ vysvětluje Petr Bureš z centrální laboratoře firmy Eurovia pro pozemní stavitelství.

„Kdo to zaplatí, to je záležitostí vyšetřování Policie ČR. Ta stanoví podíl na zavinění nehody a samozřejmě i na pojistkách. Předpokládám, že půjde hlavně o otázku pojištění kamionu,“ dodává mluvčí ŘSD Rýdl.

V důsledku hromadné nehody na 49. kilometru došlo ještě ke srážce osobního automobilu s vozem policie. Ta na 34. kilometru odkláněna dopravu. Jeden z řidičů si ale blikajícího policejního auta zřejmě nevšiml a najel do něj. Jeden z policistů byl převezen vrtulníkem do nemocnice.

Podle mluvčí benešovské policie Evy Stulíkové je mimo ohrožení života. „V tomto úseku dálnice podobný případ při odklánění dopravy za poslední léta nepamatujeme,“ napsala redakci Seznamu. Podobné případy, kdy stojí policejní vozidla v tělese dálnice při odklánění nehod, se podle ní však stávají.

Doporučované