Článek
Staré vlaky, velká zpoždění, nápisy a hlášení v němčině a nefunkční odbavovací systém. Kvůli kupícím se stížnostem cestujících si Liberecký kraj předvolal šéfa Arrivy, nového dopravce na tamní železnici. Cestujícím například při placení nefungovala krajská předplacená karta a museli si jízdenky kupovat ve vlaku v hotovosti.
Firma ve čtvrtek po jednání se zástupci kraje slíbila, že vymění odbavovací zařízení. „Dodavatel nesplnil, co slíbil,” vysvětloval potíže s odbavovacím systémem generální ředitel Arrivy Daniel Adamka.
Ještě dva měsíce před zahájením provozu prý nic nenasvědčovalo tomu, že by mohlo dojít k potížím. Ty přišly až ve chvíli, když dopravce chtěl učit zacházení s ostrou verzí odbavovacího systému své průvodčí.
„Začalo docházet ke zpožděním. Stále jsme doufali, že to jsou první nedostatky a na začátku bude plně funkční verze, bohužel toto se nenaplnilo a museli jsme přistoupit k jinému řešení,” líčil příčiny problémů Adamka.
Firma podle něj od 15. ledna přejde ve všech svých vlacích na stejný systém, jako mají České dráhy. Ten je při platbě krajskou kartou Opuscard spolehlivý.
Liberecký hejtman Martin Půta vyzval cestující s předplacenou krajskou kartou, kteří byli díky nefunkčnosti systému nuceni platit jízdné hotově, aby se obrátili na krajskou společnost Korid LK a věc řešili jako běžnou reklamaci.
Kraj také bude po Arrivě vymáhat sankce za nedodržení smlouvy. Hejtman Půta předpokládá, že přesná čísla za prosinec bude mít v polovině ledna letošního roku.
Zpoždění už firma vyřešila
Arriva od poloviny prosince loňského roku zajišťuje rychlíkové spoje z Tanvaldu na Prahu a z Nového Boru na Kolín, které objednává Ministerstvo dopravy. Vedle toho vysoutěžila i provoz na regionálních tratích z Liberce přes Turnov a Starou Paku do Lomnice nad Popelkou a mezi Tanvaldem a Železným Brodem.
Start nového dopravce na železnici v severních Čechách provázely značné potíže. Kromě částečně nefunkčního odbavovacího systému nabíraly vlaky zpoždění.
Vlaky Arrivy v současnosti mají průměrné zpoždění pod dvě minuty a 90 procent jich jezdí na čas, v čemž se podle vedení Libereckého kraje neliší od ostatních dopravců v regionu. Informace v češtině pak podle generálního ředitele Adamky by měly být ve všech spojích změněny do týdne.