Článek
Stačí mu nahrát mapu a zadat body, po kterých se má pohybovat. O zbytek už se postará sám. Dojede na určené místo, naloží, co je potřeba, a zase odjede. Nikdo na něj nemusí dohlížet nebo ho řídit. Překážkám se vyhne sám.
Autonomní vozíky, které se vyrábí v dánské továrně MiR, jsou úplně soběstačné. Umí si samy naložit paletu, bednu nebo jiný náklad a zase ho samostatně vyložit. Před překážkou se samy zastaví, a když nezmizí, najdou si cestu kolem ní.
Potřebují kolem sebe ale dost prostoru.
Tam, kde by si člověk bez problémů poradil, protože je schopný se vyhnout na pár centimetrů, potřebuje jich autonomní vozík desítky. Když jsem tak jednomu z nich zahradil cestu, nedokázal mě objet a zůstal bezradně stát, protože neměl k bezpečnému manévrování dost místa.
Jinak ale byla míra jejich autonomie velmi překvapivá.
Fabrika, sklad nebo nemocnice
V Česku je momentálně 350 tisíc volných pracovních míst. Firmy nejvíc potřebují stavební dělníky, ale jedny z nejžádanějších profesí jsou skladník nebo řidič ve skladu. Přesně pro podobné případy, kdy je k dispozici méně lidí, než trh potřebuje, se podobné autonomní vozíky hodí.
Firma si projektuje, že se její vozítka mohou vedle skladů a továren používat také třeba na letištích nebo v nemocnicích.
Nákladní vozíky, které jezdí samy po fabrice, nejsou samozřejmě nic nového. Většinou se tam ale pohybují po předem definovaných trasách, které jsou na zemi vyznačeny čarami a není úplně dobré jim lézt do cesty.
Na celou reportáž z továrny, ve které vyrábí autonomní nákladní vozítka, se podívejte ve videu nad článkem.