Článek
Zhruba 25 procent nových zájemců o pronájem auta tvoří lidé, kteří si vůz chtěli koupit, ale kvůli omezené nabídce a dlouhým čekacím lhůtám nemohou. Vyplývá to z údajů služby Driveto.
Rozhodujícím parametrem je pro klienty v poslední době hlavně doba dodání vozu. Ta se u některých oblíbených modelů zvýšila kvůli nedostatku čipů či problémům v logistice i více než dvojnásobně až na jeden rok. Některé autosalony přestaly objednávky zcela přijímat.
„Krize se podepisuje i na vozech z nejvyšší kategorie. Před měsícem jsme poskytli k flexibilnímu pronájmu deset vozů Audi Q8, což jsou prakticky nejdražší auta v nabídce. Do týdne byly všechny pryč,“ dodal ředitel Driveto Adam Szabó.
Daří se rovněž službám pro sdílení aut, tzv. carsharingu. Nejčastějším motivem pro uživatele carsharingu jsou ale stále finance, kdy nemusí platit koupi auta a jeho provozní náklady. Mezi výhody patří i snadnější parkování kdekoli, včetně modrých zón a centra. „Stále více lidí si uvědomuje a dokáže si spočítat, že pokud najedou za rok méně než 10.000 kilometrů, rozhodně se jim nevyplatí pořizovat si vlastní vůz. To platí pro mladší uživatele, ale stejně tak i pro rodiny, které takto řeší potřebu druhého vozu,“ uvedl ředitel českého zastoupení Anytime carsharing Milan Beutl.
Nedostatek nových aut zvýšil rovněž zájem o ojetiny. Síť AAA Auto zvýšila v červenci a srpnu prodej meziročně o 23 procent na 17.250 vozů. Proti předkoronavirovému roku to bylo o 19 procent více. Největší nárůst poptávky společnost zaznamenala na českém a polském trhu.