Hlavní obsah

V Ostravě zrychlí výroba vlaků. Pomůže stroj velký jako půlka bazénu

Foto: Tomáš Trojan

Obráběcí centrum, které škodovácké firmě dodala česká firma Strojírna Tyc, je největším zařízením svého druhu v Evropě.

Škoda Vagonka otevřela o víkendu největší obráběcí centrum v Evropě. Unikátní stroj vážící 360 tun má zaručit výrazný nárůst počtu smontovaných vozů, které z Ostravy zamíří do světa.

Článek

Padesátimetrový kolos, který zvládne obrábět nadrozměrné hliníkové díly. Nové obráběcí centrum ve výrobní hale ostravské vagonky zabírá plochu velkou jako polovina olympijského bazénu. Sloužit bude především pro výrobu železničních vozidel.

„V Ostravě zdvojnásobíme nejen výrobní plochu, ale také počet zaměstnanců, který vzroste ze 450 na 900,“ říká předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

Obráběcí centrum dodala česká firma Strojírna Týc. Tvoří je dva na sobě nezávislé portály se souvisle řízenou pětiosou hlavou a až dvanácti tisíci otáčkami za minutu. To vše s přesností obrábění na setiny milimetru.

Foto: Tomáš Trojan

Největší obráběcí centrum v Evropě. Pro jeho zajištění bylo potřeba 700 kubíků betonu, 40 tun armatury a výztuží a 138 betonových pilotů v až jedenáctimetrové hloubce.

Dceřiná společnost Škody Transportation Škoda Vagonka si od toho slibuje především navýšení kapacity výroby nových vlaků. A to nejen pro tuzemský trh, ale i pro zahraniční zákazníky.

„Nové obráběcí centrum zvýší kapacitní možnosti firmy v obrábění nadrozměrných dílů na dvojnásobek. Díky tomu budeme například nově obrábět až 28 metrů dlouhé hliníkové svařence a podsestavy širokorozchodných skříní pro projekty vozidel určených například pro Lotyšské dráhy,“ popsal generální ředitel a předseda představenstva Škody Vagonka Martin Bednarz.

Škoda Transportation

Je součástí skupiny PPF,

zaměřuje se na vozy hromadné dopravy, zejména nízkopodlažní tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, trolejbusy nebo soupravy metra,

v ČR má několik dceřiných společností (mj. Škoda Electric, Škoda Vagonka, Pars nova),

jen v ČR zaměstnává téměř pět tisíc lidí,

působí také v Německu, Finsku, Maďarsku a Rusku.

Instalace stroje je součástí větší, více než miliardové investice v projektu „Nová Vagonka“. Do rozšířené výrobní haly hledá firma nové zaměstnance stejně jako do dalších provozů skupiny v Plzni a Šumperku.

Foto: Tomáš Trojan

Největší obráběcí centrum v Evropě v areálu Škoda Vagonka. Nové zařízení váží 360 tun.

V novém areálu už odbaví nejbližší zakázky, například jednopodlažní elektrické jednotky pro Česko, Slovensko a Lotyšsko a push-pull železniční soupravy pro Moravskoslezský kraj.

Související témata:

Doporučované