Článek
Kromě vystudovaných učitelů by mohli nově vyučovat žáky i odborníci z praxe – tedy lidé s vysokoškolským vzděláním. Plán sepsaný v návrhu novely zákona je podle ministra školství nezbytný. Zvlášť v době, kdy ve školách chybí až šest tisíc učitelů,
„Ta situace si žádá toto opatření,“ uvedl již v dubnu pro Seznam.cz ministr školství Robert Plaga (ANO), který předložil novelu vládě. Ta ji v pondělí schválila. Pedagogická komora – tedy největší profesní spolek učitelů v Česku – ale s navrženými změnami nesouhlasí.
Cílená příprava
„V souvislosti s novelou se hovoří o tom, že přivede odborníky do škol, ale to je značně iluzorní, za stávajících podmínek se do školství žádní odborníci nepohrnou, nebo si to na chvíli vyzkouší a brzy odejdou. (…) Novela nijak neomezuje, že by například inženýr mohl vyučovat jen matematiku, může klidně učit češtinu a dějepis… Skutečná odbornost spočívá v tom, že se student pět let cíleně připravoval na povolání učitele,“ komentoval situaci v rozhovoru pro Seznam.cz Radek Sárközi, ředitel spolku Pedagogická komora.
Novelu podle něj kritizují i školské odbory nebo děkani pedagogických fakult. Změna je podle komory navíc v rozporu s výsledky šetření České školní inspekce. „Ta zjistila, že nekvalifikovaní učitelé vyučují méně kvalitně než kvalifikovaní a aprobovaná výuka je kvalitnější než neaprobovaná,“ upozornil Sárközi.
Pedagogické minimum
Podle návrhu by nekvalifikovaný učitel musel do tří let absolvovat doplňující studium, takzvané pedagogické minimum.
„Toto takzvané pedagogické minimum musí absolvovat do tří let – 4 semestry. Na první dva roky jim pak bude k dispozici uvádějící učitel. Dodáváme, že ředitelé škol i dnes můžou přijímat odborníky, kteří nemají tzv. pedagogické minimum, ale ředitelé musí prokázat, že neměli jinou možnost, protože kvalifikovaných pedagogických pracovníků je nedostatek – na takzvanou výjimku,“ sdělila mluvčí ministerstva Aneta Lednová.
Profesní spolky to nicméně považují za nedostatečné. Navzdory tomu, že ministerstvo navrhuje vyčlenit finanční prostředky pro uvádějícího učitele, který by tomu novému pomáhal.