Hlavní obsah

Nebe nad Evropou se vrátí k normálu možná až v roce 2029

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Podle nově zveřejněné zprávy agentury Eurocontrol by se letecká doprava v Evropě mohla dostat na předkoronavirová čísla teprve kolem roku 2029.

Článek

Bruselská agentura zaměřená na monitorování letecké dopravy v Evropě uvedla, že počet letů od letošního ledna do dubna se snížil oproti stejnému období v roce 2019 o 65 %. Představuje také tři scénáře, jak se situace může v budoucnu dále vyvíjet.

Ten optimistický počítá se zrušením přeshraničních restrikcí a rychlým proočkováním Evropanů i celého světa. To by následně vrátilo leteckou dopravu na úroveň roku 2019 už za tři roky. Při nejhorším scénáři, který počítá s pomalým procesem očkování a jeho neodolností vůči agresivnějším mutacím, nízkou kooperací jednotlivých států a nedůvěrou lidí, by se na předkoronavirovou úroveň vrátil až v roce 2029.

Reálně se podle agentury jeví scénář někde v rozmezí. Přesto její ředitel Eamonn Brennan uvádí, že „aktuální situace v Evropě je pro letectví velkou výzvou“.

„Letecká doprava v roce 2021 bude oproti roku 2019 na polovině letů, zhruba 5,5 milionu letů. Příští rok se počet letů zvýší na 72 % hodnot z roku 2019. K situaci podobné té předpandemické se přiblížíme v roce 2025,“ říká.

Letecké společnosti kvůli radikálnímu snížení počtu letů v pandemické době mezitím počítají ztráty. Britská nízkonákladová společnost easyJet vykázala za první pololetí svého finančního roku ztrátu před zdaněním 701 milionů liber (20,7 miliardy Kč). Loni za stejné období, které pandemie covidu-19 ovlivnila jen částečně, měla firma ztrátu 193 milionů liber.

Tržby v pololetí klesly aerolinkám o 90 procent na 240 milionů liber (7,1 miliardy Kč). Obdobně prudce klesl i počet pasažérů, a to na 4,1 milionu. Program snižování nákladů má letos easyJetu ušetřit 500 milionů liber.

Ztráty a ekonomické problémy hlásí i česká nízkonákladová společnost Smartwings. Aerolinky nyní čerpají úvěr od čtyř bank za dvě miliardy korun. Celkově financování dopravce přesáhne sedm miliard korun, další peníze by měli zajistit čeští akcionáři, podpora leasingových firem a restrukturalizace. Dluhy firmy jsou okolo 6,6 miliardy korun. Na půjčku naopak nedosáhly dceřiné ČSA, které jsou nyní v úpadku. Ten na ně uvalil soud po jejich vlastním návrhu. Provoz však ČSA nezastavily.

Rekordní ztráty hlásí i nízkonákladová společnost Ryanair. Ta za uplynulý finanční rok bez mimořádných položek přišla o 815 milionů eur (20,8 miliardy Kč) po zisku více než jedné miliardy eur v předchozím roce. Omezení související s pandemií donutila firmu zrušit více než 80 procent letů. Aerolinky ale ve své výsledkové zprávě z tohoto týdne uvedly, že v odvětví letecké dopravy už vidí signály začínajícího oživení. Počet rezervací na začátku dubna například vzrostl na 1,5 milionu týdně z předchozích zhruba 500 000 týdně, informují.

Doporučované