Článek
Že se se světovou ekonomikou děje něco zvláštního, prozradí pouhý pohled na oblohu. Kde se obvykle kondenzační stopy křižovaly a překrývaly, zůstala v březnu jen modrá.
Příčinou je výrazné zredukování leteckého provozu kvůli šíření nového koronaviru. A v dubnu podle mluvčího Řízení letového provozu Richarda Klímy bude propad ještě výraznější.
Omezování letového provozu začalo už v předchozích měsících. V únoru tuzemští dispečeři zaznamenali celkem 52 848 letů. To představovalo meziroční úbytek o 8,2 procenta. V lednu pak dispečeři řídili 57 187 letů, meziročně o 6,7 procenta méně. V těchto měsících byly omezovány lety zejména do Číny, od začátku března se pak začaly omezovat i lety nad Evropou a mezikontinentální spoje.
Dá se očekávat, že v dubnu bude úbytek letů ještě vyšší, letecké linky se totiž během března rušily postupně. Například v prvních deseti dnech měsíce byl meziroční propad provozu zhruba pětinový. V dalších týdnech tak dále rostl.
Situace má obrovský dopad na letecké dopravce. Většina z nich omezila téměř celý svůj provoz. Patří mezi ně i tuzemští dopravci Smartwings a ČSA. Stát kvůli tomu uvažuje o případném odkupu ČSA. Pomoc národním aerolinkám plánují i další státy.